Tuesday, May 20, 2008

YB bertikam lidah isu kedaulatan hak Melayu

PERSIDANGAN Dewan Rakyat semalam dicemari pertikaman lidah antara wakil rakyat kerajaan dan pembangkang ketika Menteri Perpaduan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan, Datuk Mohd Shafie Apdal menggulung perbahasan sehingga memaksa Timbalan Yang Dipertua, Datuk Ronald Kiandee menangguhkan persidangan kepada Selasa ini. Kekecohan bermula apabila N Gobalakrishnan (PKR-Padang Serai) mempertikaikan kenyataan Datuk Tajuddin Abdul Rahman (BN-Pasir Salak) yang tidak mahu ada orang bukan Melayu mempertikaikan pendirian orang Melayu mempertahankan hak mereka. Tindakan Gobalakrishnan mencelah ketika Tajuddin membuat penegasan mengenai hak orang Melayu yang termaktub dalam Perlembagaan menyebabkan Tajuddin mengarahkan Gobalakrishnan duduk selain mendakwa berlagak macam menteri.
Pertikaman lidah antara mereka yang berlarutan menyebabkan Ronald sendiri keliru antara kedua-dua mereka ketika mengarahkan mereka duduk dan memberi peluang kepada Mohd Shafie meneruskan penggulungannya. Zulkifli Nordin (PKR-Kulim Bandar Baru) bangun dan meminta dewan mengarahkan Tajuddin menarik balik kata-katanya yang menuduh Gobalakrishnan seperti 'minum todi'. Tindakan Khairy Jamaluddin (BN-Rembau) mencelah menyebabkan Zulkifli mengeluarkan kata-kata `duduk menantu' sehingga mencetuskan ketegangan dan jerit menjerit antara wakil kerajaan dan pembangkang.
Ronald kemudiannya mengarahkan Tajuddin menarik balik tuduhannya, tetapi Tajuddin mendakwa kata-katanya itu tidak ditujukan kepada sesiapa sebaliknya dibuat secara umum. "Kalau ambil tindakan, ramai yang kena keluar dewan, kita seboleh-bolehnya elak perkara itu berlaku," kata Ronald ketika cuba mendamaikan suasana. Perbalahan itu juga mencetuskan semula isu kenyataan biadap Karpal Singh (DAP-Bukit Gelugor) apabila Dr Mohd Puad Zarkashi (BN-Batu Pahat) mengeluarkan kenyataan ada kalangan ahli parti pembangkang yang kecewa dengan pemimpin mereka hingga berminat lompat parti. "Tunggulah dua nak menyeberang," katanya sehingga mendapat perhatian Khalid Abdul Samad (Pas-Shah Alam) yang secara sinis mendakwa tidak munasabah melompat atas kapal yang hendak tenggelam.
Pertikaman lidah turut membabitkan Ibrahim Ali (Bebas-Pasir Mas) yang marah apabila Gobalakrishnan mempertikaikan sejarah kemenangan besar Barisan Nasional (BN) pada Pilihan Raya Umum 2004. "Kita tidak besar kepala walaupun menang besar," kata Ibrahim. Terdahulu sebelum perbalahan tercetus, Mohd Shafie berkata perpaduan rakyat tidak hanya tertumpu di kawasan atau negeri tertentu saja, sebaliknya membabitkan semua pihak.

No comments: