Thursday, May 8, 2008

Perak perlu nyata pendirian

IPOH 7 Mei - Kerajaan Negeri Perak diminta menyatakan pendirian mereka terhadap sikap biadab Pengerusi DAP, Karpal Singh yang mempertikaikan kuasa Sultan Perak, Sultan Azlan Shah yang menitahkan arahan pertukaran Pengarah Jabatan Agama Islam Perak (JAIP) ditarik balik.
Ahli Dewan Undangan Negeri kawasan Pangkor, Datuk Dr. Zambry Abd. Kadir berkata, seluruh rakyat yang menghormati institusi raja terluka dengan sikap biadab Karpal mempertikaikan kuasa Sultan Perak dan Raja Muda, Raja Dr. Nazrin Shah secara terbuka.
''Dalam hal ini, saya ingin bertanya kepada pimpinan kerajaan negeri, apakah pendirian sebenar mereka terhadap sikap Karpal ini,'' katanya dalam kenyataannya di sini hari ini.
Beliau mengulas tindakan Karpal terus mempertikaikan tindakan Sultan Perak menitahkan Menteri Besar Perak, Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin menarik balik arahan pertukaran Pengarah JAIP, Datuk Jamry Sury, yang disifatkannya sebagai campur tangan istana dalam pentadbiran negeri.
Karpal juga mengingatkan Istana Perak supaya memahami kuasa terhad raja-raja dan menekankan 'rakyat kini tidak lagi hidup pada zaman feudal'.'
Menurut Zambry, tindakan Karpal menyanggah titah Sultan Perak menunjukkan keperibadian beliau tidak terdidik dengan sosiobudaya dan sistem berkerajaan yang diwarisi turun-temurun di negara ini.
Malah, apa yang paling dikesali, katanya, Karpal mengkritik Sultan Perak yang pernah menyumbangkan jasa besar dalam perundangan negara dan disegani seluruh masyarakat.
''Apakah Karpal ingat sultan yang disanggah itu tidak tahu peraturan pentadbiran kerajaan dan tidak tahu undang-undang?
''Kenapa beliau tidak mahu mengkritik tindakan Menteri Besar mengarahkan pertukaran Pengarah JAIP secara serta-merta tanpa memberikan ruang untuk mempertahankan dirinya,'' katanya.
Sementara itu, Persatuan Darul Ridzuan di Selangor dan Wilayah Persekutuan meminta Menteri Besar Perak supaya tidak bertindak untuk kepentingan politik tanpa mengira perasaan rakyat terutama hak orang Melayu.
KutukSetiausaha Kehormatnya, Datuk Seri Mohd. Hilmi Ismail berkata, Mohammad Nizar sepatutnya memastikan pentadbiran negeri itu dijalankan dengan berhemah supaya tidak menimbulkan kemarahan rakyat.
"Kami berharap beliau dapat menghormati hubungan dan tradisi antara kerajaan negeri dan institusi Kesultanan Perak yang selama ini telah dapat dilakukan dengan baik," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.
Mohd. Hilmi berkata, persatuan itu amat menyokong penuh tindakan Sultan Perak, Sultan Azlan Shah yang menitahkan supaya pertukaran Jamry ditarik balik.
Mohammad Nizar sebelum ini mengarahkan Jamry ditukar serta-merta kerana masalah tiada persefahaman dengan kerajaan negeri pembangkang itu.
Persatuan itu turut menganggap kenyataan yang dibuat oleh Pengerusi DAP, Karpal Singh dan Pengerusi DAP Perak, Datuk Ngeh Koo Ham yang mempersoalkan peranan Sultan Perak dalam penarikan balik arahan tersebut, sebagai biadab.
"Persatuan ini mengutuk sekeras-kerasnya kenyataan itu yang membelakangkan kewujudan kerjasama antara kerajaan negeri dan Istana Perak dalam soal agama Islam di negeri itu," katanya.

No comments: