Tuesday, May 20, 2008

Sentral: Melayu mesti bijak guna kuasa

Mohd Ali minta masyarakat khususnya generasi muda hayati sejarah perjuangan bangsa, agar mereka tidak mudah lupa diri MELAKA: Orang Melayu perlu bijak menggunakan kuasa yang ada pada mereka sekiranya tidak mahu melihat bangsa mereka terus ketinggalan berbanding kaum lain di tanah air sendiri, kata Naib Presiden Umno, Datuk Seri Mohd Ali Rustam. Beliau berkata, kaum ini juga tidak harus menyalahkan orang lain disebabkan kelemahan mereka kerana hakikatnya bangsa itu tetap memiliki kekuatan kuasa politik yang sudah dipersetujui rakyat pelbagai kaum di negara ini serta termaktub dalam Perlembagaan.
Katanya, orang Melayu juga kini tidak perlu merintih kerana segala kuasa ada di tangan mereka dan Umno sendiri sebagai penaung kaum itu berupaya mendorong dan menggerakkan mereka ke arah kejayaan sambil tidak mengabaikan bangsa lain menerusi perkongsian kuasa menerusi Barisan Nasional (BN). "Sebab itu, yang penting sekarang ialah orang Melayu harus tahu menggunakan kuasa yang sudah sedia ada di tangan mereka," katanya ketika berucap pada majlis menaikkan bendera Umno sempena sambutan ulang tahun ke-62 parti itu, di kediaman rasminya di Seri Bendahara, Ayer Keroh, dekat sini, baru-baru ini. Hadir sama, Timbalan Pengerusi Perhubungan Umno negeri, Datuk Wira Abu Seman Yusop; Ketua Penerangan Umno negeri, Datuk Idris Haron dan Speaker Dewan Undangan Negeri, Datuk Othman Mumamad.
Mohd Ali turut mengingatkan masyarakat Melayu khususnya generasi muda supaya menghayati sejarah perjuangan bangsa itu, agar mereka tidak mudah lupa diri dan diperkotak-katikkan oleh pihak tidak bertanggungjawab. "Orang Melayu akan rasa terhina jika hak mereka disentuh dan ingin dihapuskan oleh segelintir golongan yang tidak senang dengan bangsa itu. Sebab itu, penghayatan mengenai sejarah perjuangan bangsa ini perlu diberi perhatian," katanya. Mohd Ali yang juga Pengerusi Badan Perhubungan Umno negeri berkata, kerajaan menerusi BN sentiasa menjaga kepentingan serta kedudukan orang Melayu dan jika masih terdapat sebarang kekurangan, ia berpunca daripada bangsa itu sendiri. "Kerajaan sentiasa memberi peluang kepada orang Melayu untuk mengusahakan beberapa perniagaan besar seperti industri pasir dan kayu, namun masih ada bertindak menyerahkan perniagaan itu kepada kaum lain untuk menguruskannya," katanya.
Dalam pada itu, Mohd Ali yang juga Ketua Menteri Melaka berkata, Umno masih segar dan tetap menjadi parti terkuat orang Melayu walaupun kini terpaksa berdepan dengan keputusan paling mencabar pada pilihan raya umum lalu. Katanya, kejayaan Umno memenangi 79 daripada 117 kerusi Parlimen ditandingi pada pilihan raya lalu, bukan saja jelas menunjukkan BN terus kekal membentuk kerajaan, malah mendapat sokongan majoriti rakyat yang yakin dengan kemampuan kedua-duanya. "Kita boleh dianggap bertuah dan bernasib baik kerana masih lagi diberi kepercayaan dan kuasa untuk memerintah, sedangkan banyak parti politik luar yang lebih gah di dunia seperti Australia, England dan Amerika Syarikat tumbang kepada lawan masing-masing. "Lihat saja di Australia, England dan Amerika Syarikat, banyak pemimpin mereka sudah hilang kepercayaan masyarakat," katanya.

No comments: