Tuesday, May 20, 2008

Pekida bidas pertikai kuasa Raja Melayu

SELAYANG: Pertubuhan Kebajikan dan Dakwah Islamiah Malaysia (Pekida) cawangan Gombak membidas sebarang tindakan dan kenyataan yang mempersoalkan kedudukan dan kuasa Raja Melayu serta meminta pihak berkuasa mengambil tindakan sewajarnya terhadap mereka terbabit. Pengerusi Tetapnya, Abdul Rashid Fadzil, berkata tindakan perlu diambil terhadap mereka terbabit kerana ia bertentangan prinsip Rukun Negara. “Sebagai rakyat Malaysia kita mesti berpegang kepada prinsip Rukun Negara yang salah satunya menyatakan prinsip Kesetiaan kepada Raja dan Negara.
“Oleh itu kita menyarankan kepada pihak berkuasa supaya siapa saja tanpa mengira pegangan politik dan bangsa yang melanggar prinsip kedua Rukun Negara diambil tindakan,” katanya pada Perhimpunan 1,000 Melayu Gombak bersama Pekida dan protes terhadap Karpal Singh di Taman Jasa, Selayang di sini semalam. Perhimpunan yang dihadiri kira-kira 100 ahli dan pemimpin Pekida sekitar Lembah Klang turut membuat tuntutan kepada Pengerusi DAP itu memohon maaf secara terbuka kerana kenyataannya mempersoalkan tindakan Sultan Perak, Sultan Azlan Shah berhubung pertukaran Pengarah Jabatan Agama Islam Perak, Datuk Jamry Sury, mengguris perasaan orang Melayu. Sehubungan itu satu laporan polis terhadap Ahli Parlimen Bukit Gelugor itu turut dibuat di Ibu Pejabat Polis Gombak jam 4 petang semalam.
Abdul Rashid berkata, tindakan Karpal sebagai ahli politik berpengalaman dan boleh mempengaruhi pengikutnya berkemungkinan menimbulkan sentimen perkauman. “Dalam hal ini kami melihat beliau sebagai seorang yang licik memanipulasi secara teknikal undang-undang yang tafsirannya berbentuk subjektif hingga menyebabkan apa yang dikatakannya sebagai logik dan boleh diterima akal oleh pengikutnya,” katanya.

No comments: