Thursday, May 8, 2008

Kuasa raja-raja perlu dipertingkat

KUALA LUMPUR 7 Mei - Tindakan Pengerusi DAP, Karpal Singh mempersoalkan secara terbuka kuasa Sultan Perak dalam bidang agama Islam memperlihatkan bahawa kuasa raja-raja perlu dipertingkatkan seperti yang dicadangkan dalam Kongres Permuafakatan Melayu, baru-baru ini.
Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Pahang, Datuk Khairuddin Yaakob berkata, kedudukan raja agak lemah pada masa ini yang menjadikan mereka boleh dikritik atau ditegur pemimpin politik biasa.
"Mungkin apa yang diutarakan peserta-peserta Kongres Permuafakatan Melayu itu ada benarnya, kuasa raja perlu diperkukuhkan agar mereka menjadi benteng kedaulatan Melayu yang sebenar," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.
Tambah Khairuddin, beliau yakin, jika kuasa raja itu lebih kuat dari sekarang, maka tidak akan ada mana-mana pihak yang mengkritik institusi sosial tertinggi Melayu itu.
Katanya, apa yang berlaku di Perak itu bukan lagi isu negeri berkenaan tetapi berkaitan dengan kedudukan dan kedaulatan raja Melayu secara keseluruhan.
Sehubungan itu, katanya, satu tindakan berbentuk holistik perlu diambil termasuk memperkukuhkan kuasa-kuasa raja dan ia perlu diberikan perhatian semua pemimpin bukan sekadar di Perak sahaja.
Semasa Kongres Permuafakatan Melayu berlangsung dari Jumaat hingga Ahad lalu di Johor, beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Melayu mencadangkan kuasa raja-raja Melayu dikukuhkan kembali bagi membolehkan raja menjadi benteng menjaga kedaulatan dan hak orang Melayu di negara ini.
NGO Melayu berkenaan mencadangkan perkara itu memandangkan kedudukan dan kedaulatan Melayu dilihat semakin terhakis terutama selepas Pilihan Raya Umum Ke-12 yang lalu.
Karpal secara berterusan mempersoalkan keputusan Sultan Perak, Sultan Azlah Shah berhubung pertukaran dan pelantikan semula Pengarah Jabatan Agama Islam Perak (JAIP).
Tambah Khairuddin, Karpal perlu bersikap sensitif terhadap perasaan orang Melayu di negara ini ketika mengeluarkan sebarang kenyataan.
"Percayalah, orang Melayu pun boleh keluar macam-macam kenyataan, tetapi tidak ada perlunya kita berbuat demikian jika ia hanya akan menyinggung perasaan kaum lain," katanya.

No comments: