Thursday, May 8, 2008

Isu sultan: Apa kata Pas? - Surat 1

SEKALI lagi DAP melalui Karpal Singh dengan angkuh mempersoalkan keputusan dan hak Sultan Perak dalam isu pertukaran Pengarah Jabatan Agama Islam negeri itu.
Setelah membaca akhbar online Harakah (Pas) dan Suara Keadilan (PKR), saya dapati isu ini kurang mendapat perhatian daripada kedua-dua parti itu sedangkan bagi saya ia merupakan isu yang sangat penting kerana melibatkan agama Islam dan raja Melayu.
Baru dua bulan pakatan pembangkang berjaya menakluk lima negeri dan mempunyai suara yang besar di Parlimen, pelbagai isu telah timbul. Jika beginilah keadaannya, kemungkinan dalam tempoh lima tahun ini akan timbul lebih banyak isu melibatkan hak agama Islam, kedaulatan raja dan keistimewaan orang Melayu akan terus dipertikaikan terutamanya oleh DAP walaupun semuanya telah termaktub dalam Perlembagaan Malaysia.
Ketika mula-mula menawan Perak, DAP telah memboikot majlis angkat sumpah kerana wakil Pas dilantik menjadi Menteri Besar Perak. Dan, kini DAP mempersoalkan pula keputusan sultan terhadap perjalanan agama Islam negeri Perak. Pihak pembangkang juga terus-menerus mempersoalkan pembelian kelengkapan terbaik untuk angkatan tentera.
Perlu diingatkan tidak ada sebuah negara yang maju sekalipun akan mengabaikan aspek ketenteraan dan sejarah telah membuktikan negara yang tidak mempunyai sistem pertahanan yang baik mudah dipermainkan.
Malaysia juga pernah menghadapi masalah ini ketika berhadapan isu air dengan Singapura dan Pulau Batu Putih.
Persoalannya ketika agama Islam dan kesultanan Melayu terus dihina, ke mana perginya PKR dan Pas? Tidak ada langsung kenyataan daripada pemimpin-pemimpin mereka.
Sebenarnya ini telah membuktikan DAP adalah parti yang berkuasa dalam pakatan rakyat terutamanya di negeri Perak, Selangor dan Pulau Pinang. Di Selangor, DAP melalui Teresa Kok begitu bangga mengumumkan projek babi terbesar dalam sejarah negara ini dan di Perak pula, DAP terus menghina institusi agama dan kesultanan. Khabarnya di Pulau Pinang juga pakatan DAP-PKR tidak senang dengan Yang Dipertua Majlis Agama Islam Pulau Pinang yang dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong.
Jika sultan dan Yang di-Pertuan Agong pun mereka boleh hina, apatah lagi pemimpin-pemimpin BN, PKR dan Pas termasuk Menteri Besar Perak sendiri kerana dominasi kuat DAP di negeri itu.
Pasti ramai orang Melayu yang marah, tetapi kita sepatutnya menyalahkan diri kita dan orang Melayu sendiri kerana mengundi dan memberikan mereka kuasa untuk berbuat demikian.
Diharapkan kerajaan dapat mengambil tindakan yang amat tegas terhadap pengerusi DAP itu kerana telah berjaya menimbulkan kemarahan rakyat dan boleh menjejaskan kemakmuran dan keharmonian kaum di negara ini.
Seperkara lagi, melihat kepada isu ini, saya berpendapat amat sukar untuk mengharapkan PKR agar memelihara kesucian Islam dan kedaulatan raja Melayu memandangkan mereka sering menyatakan mereka merupakan sebuah parti yang ingin membawa keadilan dan kesaksamaan terhadap semua kaum.
Saya juga berpendapat pemimpin Melayu dalam PKR perlu melihat kepada sejarah nenek moyang kita dahulu sebelum ingin memperjuangkan keadilan dan kesaksamaan. Ini kerana pada suatu masa dahulu orang Melayu merupakan kaum yang sangat berjaya dalam ekonomi di Nusantara dan dunia melalui kerajaan Melaka dan Kedah lama tetapi kini kuasa itu hilang setelah dijajah dan kemudiannya Inggeris meletakkan orang Cina di bandar besar dan membiarkan orang Melayu menjadi miskin di kampung.
Oleh itu, diharapkan Pas dapat mengkaji semula kerjasamanya dengan DAP dan PKR sebagai amaran kepada DAP.
Pas sepatutnya menjadi parti pembangkang terbesar memandangkan mereka satu-satunya parti yang berjaya membentuk kerajaan negeri yang begitu lama sebelum ini. Tetapi sedihnya, Pas kini seolah-olah menjadi pak turut kepada DAP di Parlimen, Perak, Selangor dan Pulau Pinang.
Imam Al-Ghazali pernah berkata sebagai panduan dalam memilih sahabat: ‘‘Di dalam memilih sahabat hendaklah engkau perhatikan syarat-syarat bersahabat. Maka janganlah engkau bersahabat kecuali dengan orang yang layak untuk dijadikan sahabat.’’
Dalam hal ini, Rasulullah bersabda: Seseorang itu akan mengikut agama (cara hidup) sahabatnya, oleh kerana itu, hendaklah seseorang kamu melihat terlebih dahulu siapakah yang patut dijadikan sahabat.
Saya amat berharap agar semua orang Islam di negara ini akan bersatu pada pilihan raya umum akan datang bagi menentang pihak yang cuba melemahkan kuasa Islam di negara ini.

No comments: