Saturday, May 3, 2008

Anwar Sanggup Hilang Sahabat

OLEH Mohd Nazmi Rosli

Segala pengorbanan Ezam saya lihat seperti tidak pernah dihargai oleh Anwar. Sejak penahanan Anwar pada 20 September 1998, sehingglah beliau bebas pada 2 September 2004, Ezam tak henti henti bekerja untuk Anwar.

Dari lokap ke penjara, apa saja untuk memperjuangkan pembebasan seorang manusia bernama Anwar Ibrahim. Ramai yang melihat sinonimnya Ezam dan Anwar. Gaya berjalan, petahnya berpidato, tonasi suara, lihat Ezam hilanglah rindu pada Anwar. Malah keberanian Ezam dalam tenpoh yang singkat itu meletakkannya sebagai pemimpin muda yang disegani dan dihormati.

Anwar disumbat kepenjara, Ezam pun ikuti jejak langkahnya….. “ Saya akan lawan dan buktikan kebenaran, biarpun nyawa saya jadi taruhan…!!! “ demikianlah petikan ucapan Ezam dalam ceramahnya sewaktu mendedahkan penyelewengan balak mantan MB Pahang ketika itu, Tan Sri Khalil Yaakob. Ceramahnya yang terakhir sebelum ditahan ISA dan seterusnya disumbatkan pula ke penjara Kajang.

Sewaktu dalam penjara, Anwar terpaksa menerima kematian bondanya, Hajjah Che Yan. Begitu juga Ezam, sewaktu menjalani hukuman penjara beliau telah kehilangan nenek yang disayangi sejak beliau kanak kanak lagi. Kehadiran Ezam menziarah jenazah neneknya dalam keadaan tangannya bergari dan dikawal rapi oleh warden warden penjara dan pihak polis di Taman Sri Andalas Klang telah diiringi dengan airmata ahli keluarga dan teman teman.

Ramai teman teman menyedari bahawa apa saja yang dilalui oleh Anwar, turut ditempohi oleh Ezam dalam perjuangan ini. Tindakan berani Ezam mengkritik kerajaan dan tidak langsung memohon simpati sewaktu berpeluang membacakan mitigasinya setelah dijatuhkan hukuman penjara di Mahkamah Petaling Jaya mengingatkan kami semua kepada perkara yang sama dilakukan oleh Anwar Ibrahim sewaktu dijatuhkan hukuman. Cuma saya tidak dapat merekodkan mitigasi Anwar kerana tidak berada dalam Mahkamah Tinggi.

Saya kongsi disini antara petikan ucapan Ezam membacakan mitigasinya setelah dijatuhkan hukuman penjara 2 tahun kes OSA pada 7 Ogos 2002;

“ … sekiranya mendedahkan salah laku rasuah dan salah guna kuasa pemimpin kerajaan menjadikan saya seorang penjenayah, saya rela untuk seribu kali lagi dihukum dan digelar penjenayah”

“….. mengapa saya tidak serik-serik. Mengapa saya terus berjuang dan berjuang. Dari mahkamah ke mahkamah, dari lokap ke lokap, dari penjara ke penjara. Ianya adalah untuk masa depan anak anak mereka, anak-anak saya dan juga anak-anak tuan-tuan”

Terkini, sewaktu ramai teman teman tertanya tanya samada Ezam akan berpatah balik kepangkuan PKR memandangkan kempen Pilihanraya mumcul lagi, Ezam yang juga merupakan pengasas bersama PKR memberitahu beliau tidak akan sekali kali kembali kepangkuan PKR. "Pendirian saya keluar dari PKR April tahun lalu adalah berasaskan kepada keyakinan parti tersebut telah dibiarkan untuk dikuasai oleh individu-individu oportunis dan unsur-unsur hiprokasi yang membelakangkan nilai dan semangat asal perjuangan reformasi," katanya.

Menurutnya lagi, keyakinan tersebut tetap tidak berubah sedikitpun sehingga hari ini.

Menjelang pilihanraya kecil Ijok, Anwar dikatakan telah berjanji untuk mencalonkan Dato Nalla sebagai calon PKR...?

Dato Nallakarupan, sahabat Anwar selama 30 tahun juga telah mengambil keputusan meninggalkannya dan umum keluar parti setelah hilang kepercayaan kepadanya. Keputusan Dato Nalla dibuat menjelang Kongres 2007. Beliau amat kecewa dengan Anwar yang telah menghalangnya bertanding jawatan Naib Presiden kerana khuatir sekiranya Azmin Ali akan tewas atau mungkin Azmin tidak memperolehi undian tertinggi.

Pelik dirasai kerana Dato Nalla seorang sahabat yang sanggup menghadapi ugutan tali gantung sewaktu dipenjara Sungai Buloh telah diketepikan begitu sahaja oleh Anwar? Apakah tiada nilai pengorbanan dan persahabatan sehingga Anwar sanggup mengutamakan perasaan Azmin Ali sahaja.

Seorang lagi sahabat Anwar yang telah meninggalkannya adalah mantan Ketua Bahagian Permatang Pauh, Anuar Shaari. Beliau membuat keputusan untuk keluar parti pada hari MATB Permatang Pauh pada 23 Mac 2007. Anuar Shaari hilang hormat kepada Anwar Ibrahim yang cuba menjadi hipokrit politik apabila menegah perwakilan mencalonkan Dr Syed Husin Ali sebagai Timbalan Presiden.

Menjadi resam mana mana parti politik bahawa setiap keputusan yang dibuat oleh Bahagian yang dianggotai oleh Presiden parti akan dijadikan ukuran, rujukan serta signal kepada pimpinan dan ahli ahli parti seluruh negara. Sekiranya Anwar menghargai pengorbanan Dr Syed Husin yang sanggup membubarkan PRM untuk digabungkan dengan Keadilan pada tahun 2003, maka keputusan mencalonkan Dr Syed Husin merupakan satu keputusan yang bijak. Apatah lagi Dr Syed adalah penyandang jawatan tersebut. Ini ditambah lagi dengan sms sms yang telah dihantar oleh Dr Syed Husin sendiri kepada ramai pimpinan menyatakan hasratnya untuk terus berkhidmat dalam kepimpinan parti. Alasan yang cuba diberikan oleh pihak Anwar adalah untuk berlaku adil kerana kononnya ramai dikalangan perwakilan Permatang Pauh yang mahukan Azmin dicalonkan sebagai Timbalan Presiden. Alasannya untuk menjaga hati semua pihak, tetapi hakikatnya disini hanyalah untuk menjaga hati Azmin Ali…


Sepertimana yang diperhatikan pemimpin PKR yang sentiasa menempel dan hanya rajin sewaktu hadirnya Anwar dalam mana mana program mempunyai angan angan politik yang tinggi.

"aku sebenarnya dah meluat dah dengan PKR nie tapi, tunggulah lepas Pilihanraya. Kalau masa tu aku umum keluar parti, at least adalah recognition sikit, kalau tak disebut sebagai Yb PKR, paling tidak pun akan disebut bekas calon....." demikianlah kata kata seorang pemimpin parti yang masih berhubung rapat dengan kami.

"kita rehat dulu, setakat pergi melawat Bilik Gerakan, tinjau keadaan, tolong sikit lebih kurang bolehlah kot..." kata teman saya mantan Ajk Bahagian Shah Alam yang bersama saya telah meletak jawatan beramai ramai pada 6 Julai sebaik sahaja Ezam umum keluar parti.

"party without Ezam, tak payah buang masa lah, kita duduk diam diam sudah...." sambut seorang lagi teman saya mantan Ajk Bahagian Klang yang juga sudah keluar parti.

Adakah Anwar akan berjaya dalam cita citanya mahu menjadi Perdana Menteri..?? Mampukah Anwar meyakinkan rakyat setelah ramai sahabat sahabat beliau sendiri hilang kepercayaan dan sudah tidak mahu mempercayainya lagi..??

"kalau Ezam dan Nalla yang sanggup mati untuk Anwar pun dia tak pernah ingat, kita nie siapa..??? " soal seorang teman yang ternyata kecewa dengan sikap Anwar. Beliau merupakan antara sahabat karib Ezam yang menceritakan peristiwa bagaimana Ezam tidak dibenarkan hadir kemajlis pernikahan adik Bahirah kerana ayah Bahirah amat kecewa dengan penglibatan Ezam dalam perjuangan Anwar Ibrahim suatu ketika itu. Akhirnya Ezam mengalah dan mohon keluarga Bahirah teruskan juga majlis tanpanya. Demikianlah harga yang perlu dibayar oleh Ezam yang meletakkan Anwar diatas segala galanya suatu masa dulu. Kini Anwar lebih utamakan agenda sendiri, dan hanya tahu menjaga hati Azmin Ali melebihi segala galanya.

Tercapaikah cita cita Anwar mahu menjadi Ahli Parlimen melalui pilihanraya kecil dengan menjadikan salah seorang Yb sebagai Kambing Hitam?

Adakah Anwar akan sekali lagi menghilangkan diri dan terbang ke Washington atau Amerika dengan memberi alasan bertugas dan ditawarkan untuk menjadi tenaga pengajar di universiti luar negara kenalan beliau?

Apakah Anwar akan bubarkan PKR dan menyarankan ahli2nya menyertai PAS atau DAP?

Mungkin Anwar akan menyertai PAS?

Akan berulangkah peristiwa rakyat Malaysia melihat Anwar menyertai semula UMNO dan Barisan Nasional?

Sekian,
Mohd Nazmi Rosli
* Jawatan terakhir sebelum keluar parti, Nazmi adalah Setiausaha Perhubungan PKR Selangor dan Setiausaha Bahagian Shah Alam

No comments: