Thursday, May 8, 2008

Isu sultan: Apa kata Pas? - Surat 2

SAYA membaca kenyataan Karpal Singh di dalam akhbar-akhbar tempatan yang mempertikaikan keputusan Sultan Perak di dalam kes yang melibatkan pertukaran Datuk Jamry Sury, Pengarah Jabatan Agama Islam Perak dan kemudiannya mempersoalkan titah Yang di-Pertuan Agong.
Beliau mengingatkan pihak istana Perak supaya memahami kuasa terhad raja-raja dan dilaporkan berkata “rakyat kini tidak lagi hidup dalam zaman feudal.”
Bagi saya perkataan sebegini merupakan tindakan memperlekeh-lekehkan kewibawaan sultan dan istana. Karpal Singh dilaporkan menambah lagi bahawa “Sultan Perak sendiri pernah jadi Ketua Hakim Negara, takkan tidak sedar kes ini.” Ini lagi satu perbuatan yang memperkecilkan kebijaksanaan dan kearifan tuanku sultan.
Saya berasa sangat terluka dengan kenyataan Karpal Singh ini.
Karpal Singh juga dilapor menyatakan bahawa kerajaan negeri tidak sepatutnya dipengaruhi istana, dan “Arahan Sultan Perak supaya Jamry dilantik semula adalah tidak sah mengikut undang-undang…” Karpal Singh melalui kenyataan ini telah menyalahkan Sultan Perak di dalam hal ini dan secara langsung menganggap bahawa titah baginda itu tidak mengikut undang-undang.
Dalam kenyataan peguam terkemuka, Datuk Muhammad Shafee Abdullah (Utusan Malaysia, 7 Mei 2008) beliau dilaporkan telah berkata bahawa tindakan di bawah Akta Hasutan boleh diambil ke atas Karpal Singh sekiranya ramai orang Melayu dan pemimpinnya terluka dan marah dengan kenyataan pemimpin DAP itu.
Saya mendapati ramai pemimpin Melayu dan juga orang Melayu melalui media dan juga perbincangan persendirian telah menyuarakan perasaan ketidaksenangan, terluka dan marah terhadap kenyataan Karpal Singh tersebut.
Berpandukan kenyataan Muhammad Shafee itu, saya menyarankan supaya pihak-pihak yang berkewajipan di dalam menegakkan keadilan di negara ini dengan segera mengambil tindakan sewajarnya, demi untuk mengelak daripada api kemarahan tersebar lebih luas.
Sekiranya Karpal Singh telah melanggar undang-undang dan Perlembagaan negara, maka beliau patut dihakimi dengan segera. Tiada siapa pun terkecuali daripada tindakan undang-undang sekiranya melakukan kesalahan.
Karpal Singh juga dilaporkan telah menimbulkan soalan tentang siapa yang menyediakan titah ucapan Diraja Yang di-Pertuan Agong. Karpal Singh telah mempertikai kewibawaan Seri Paduka dan institusi raja apabila beliau menimbulkan soalan sebegitu.
Apabila Yang di-Pertuan Agong melafazkan titah maka itulah yang ingin dititahkan oleh Seri Paduka dan rakyat tidak perlu menyoal siapa yang menyediakan titah itu. Apabila Karpal Singh menyoal seperti itu, maka dengan jelas beliau mempersoal keupayaan Seri Paduka untuk berfikir sendiri. Ini dalam fikiran saya, adalah satu perbuatan merendahkan kedaulatan dan martabat Seri Paduka.
Kalau kita hanya heboh-heboh sahaja dalam media tentang sebarang perbuatan yang melanggar undang-undang, Perlembagaan atau tatasusila, tetapi tidak mengambil apa-apa tindakan yang konkrit, maka rakyat mungkin akan hilang kepercayaan kepada keupayaan pihak-pihak berkuasa yang dipertanggungjawabkan oleh rakyat untuk membendung perkara-perkara yang boleh mendatangkan musibah dan keamanan negara.
PROFESOR DATUK DR. HASHIM YAACOB

No comments: