Wednesday, October 29, 2008

UMNO perlu terus dominan dalam BN

SEJAK awal penubuhan Perikatan - gabungan parti-parti UMNO, MCA dan MIC hinggalah gabungan itu diperbesarkan lagi keanggotaanya (kini 13 parti) dengan nama bertukar kepada Barisan Nasional (BN), UMNO merupakan parti teras yang sememangnya dominan dalam gabungan parti-parti itu politik itu.

Hakikat itulah yang pantas mendewasakan politik Perikatan/BN dan atas hakikat itu jugalah membolehkan Perikatan/BN sentiasa mengiringi serta mencorak rancangan bagi mengisi kemerdekaan negara.

Agenda pembangunan sosioekonominya telah menjadikan Malaysia antara negara contoh di kalangan negara-negara sedang membangun. Tiada siapa yang boleh memadam atau meminda rekod lebih 50 tahun Perikatan/BN itu, sekali gus menafikan peranan UMNO dalam menerajui Perikatan/BN.

Rahsia di sebalik semua kejayaan itu ialah kerana di dalam Perikatan/BN wujud parti teras yang sentiasa mendominasi pakatan tersebut. Parti itu adalah UMNO. Dan, dalam sejarah pilihan raya Malaysia, UMNO tidak pernah menghampakan rakan-rakan sekutunya dalam Perikatan mahupun BN. Hasil pilihan raya sentiasa mencerminkan status quo UMNO dalam BN.

Walaupun pada Pilihan Raya Umum Ke-12 Mac lepas, pencapaian BN merosot agak ketara sehingga ada yang mengaitkannya sebagai satu tsunami politik, rekod UMNO kekal terbaik dan menyumbang kerusi Parlimen terbanyak, berbanding parti-parti komponen lain.

Parti komponen lain yang mencatat keputusan cemerlang pada Mac lepas ialah PBB tetapi ia setakat di Sarawak. UMNO secara tradisinya mengekalkan rekod yang selari dengan statusnya sebagai parti induk dan tulang belakang dalam BN.

Jadi, apakah wajar jika timbul suara yang tidak mahu melihat UMNO kekal dominan dalam BN? Apakah pihak yang cuba membangkitkan hal itu lupa sejarah yang dicatatkan oleh Perikatan/BN dalam merencanakan kemederdekaan dan pembangunan pascamerdeka? Lupakan kepada peranan dan dominasi UMNO sejak dahulu? Kenapa isu itu berbangkit sekarang; tidak dahulu? Apakah motifnya?

Selepas Mac lepas, kemerosotan pencapaian BN telah cuba diterjemahkan oleh banyak pihak sebagai berpunca daripada UMNO sehingga timbul dakwaan UMNO membuli rakan-rakan komponen lain. Itu baru pencapaian yang merosot, itupun bukan dalam UMNO sahaja. Lihatlah pencapaian komponen-komponen lain yang banyak hilang kerusi. MCA, Gerakan dan MIC sebagai contoh.

Justeru, UMNO perlu memastikan ia terus kekal dominan dalam politik BN supaya ia boleh kekal sebagai parti induk dan tulang belakang gabungan itu. Seperti mana UMNO tiada pilihan kedua, parti-parti komponen lain juga sebenarnya tiada alternatif melainkan perlu menerima hakikat itu.

Jika tidak UMNO, parti mana? Gerakan, yang hanya menang dua kerusi Parlimen dan melepaskan 'Pulau Mutiara' satu-satunya negeri yang diterajuinya, atau MCA atau MIC?

Dalam sesebuah pertubuhan atau gabungan, perlu ada pihak yang memimpin atau menjadi pendulu. Itu satu kemestian seperti mana sesebuah keluarga perlu ada kepala keluarga yang biasanya tugas itu diambil oleh bapa.

Sesebuah Kabinet juga perlu ada menteri perdana sebagai kepala dan di negara ini, kita mengenalinya sebagai Perdana Menteri. Itu dalilnya.

Oleh itu, dalam melihat kepada soal tsunami politik berkenaan, semua parti komponen perlu melihat ke dalam pertubuhan masingmasing terlebih dahulu, sebelum melihat kelemahan komponen lain. Perbaiki diri sendiri lebih mudah jika mahu memperkasakan diri sendiri. Meletakkan kelemahan diri kepada komponen lain dalam dalam konteks BN sekarang, banyak merujuk kepada UMNO hanyalah jalan pintas yang memungkinkan tiada hasil langsung melainkan keburukan.

Berdasarkan pencapaian dan sumbangan parti-parti komponen terutama pada pilihan raya lepas, adalah sesuatu yang memalukan apabila sayap Pemuda MCA mencadangkan supaya diadakan dua Timbalan Pengerusi BN dan salah satunya diisi oleh wakil dari parti itu. Atas asas apa cadangan itu? Kekuatan MCA? Sumbangan MCA dalam pilihan raya lepas? Atau kerana anggota MCA ramai?

Benar, MCA telah memainkan peranan cukup bermakna kepada kerajaan sejak merdeka lagi. Itu juga sejarah. Namun, apakah ia wajar ditimbulkan ketika rekod teruk MCA dalam pilihan raya lepas?

Semua orang yang memahami peranan MCA sejak awal penubuhan Perikatan dapat memahami mengapa Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi terus mengekalkan kuota anggota Kabinet dan timbalan menteri kepada MCA, yang sebenarnya tidak mencerminkan pencapaian parti itu dalam pilihan raya lepas.

Keadaan itu wajar dilihat begini: Perdana Menteri yang menerajui UMNO selaku parti tulang belakang BN mampu berbuat demikian dan ia dihormati komponen lain. Perdana Menteri juga sudah tentu tidak melupakan sejarah dan peranan MCA.

Dalam kes ini, UMNO sebenarnya membuktikan BN perlu ada parti teras dan UMNO selaku parti teras tidak mengambil peluang yang terbuka luas untuk menangguk di air yang keruh.

Kepimpinan baru MCA sudah tentu akan berusaha untuk mengembalikan kekuatan MCA dengan berusaha keras meraih sokongan rakyat keturunan Cina, sekali gus meletakkannya kembali sebagai parti kedua terkuat dalam BN selepas UMNO. Tugas yang serupa juga menjadi tanggungjawab partiparti komponen BN yang lain.

Gerakan misalnya, yang memperjuangkan parti pelbagai kaum, perlu melakukan sesuatu. Ini kerana konsep penubuhan Gerakan, sedar atau tidak, sebenarnya berasaskan parti pelbagai kaum.

Jika Gerakan mempertahan keunikan itu, BN sebenarnya telahpun mempunyai parti pelbagai kaum sejak Gerakan menganggotai BN lagi.

Ketika UMNO, selaku parti tulang belakang, berusaha keras meraih kembali sokongan padu rakyat berketurunan Melayu dan bumiputera lain, amatlah malang jika rakan-rakan komponen lain, dalam usaha meraih kembali kepercayaan golongan sasaran, membuat andaian serta dakwaan yang akhirnya tidak menyumbang kepada keutuhan BN.

No comments: