Wednesday, October 29, 2008

Jangan terpedaya hasutan pembangkang - Musa

KOTA KINABALU 9 Sept. - Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Aman menasihatkan rakyat negeri ini supaya tidak terperdaya dengan hasutan pembangkang dan sebaliknya terus menyokong usaha kerajaan dalam membangunkan Sabah.

Beliau berkata, Sabah sedang pesat membangun dan menerima kedatangan pelancong yang memberangsangkan serta menjana ekonomi negara dan kerajaan mahu mengekalkan keadaan itu.

"Kita mahu meyakinkan dan memberi jaminan kepada pelancong dan pelabur asing bahawa Sabah sebuah negeri yang aman dan selamat dengan keadaan politik yang stabil.

"Janganlah kita lalai dengan hasutan parti- parti pembangkang. Kita tidak mahu keadaan politik yang tidak menentu mengganggu usaha pembangunan negeri ini dan menakutkan para pelabur yang datang bawa kebaikan kepada kita," katanya pada majlis berbuka puasa anjuran tiga dewan perniagaan Melayu di sini malam ini.

Tiga dewan itu ialah Persatuan Pedagang dan Pengusaha Melayu Malaysia Sabah (Perdasama), Dewan Perniagaan Bumiputera Sabah (DPBS) dan Dewan Perniagaan Melayu Malaysia Sabah (DPMMS).

Katanya, Sabah merupakan negeri kedua terbesar di Malaysia dan memerlukan tambahan suntikan pelaburan dari luar bagi memastikan rancangan pembangunan di negeri itu seperti Koridor Pembangunan Sabah (SDC) berjaya dan sekali gus membantu menaik taraf kehidupan rakyat.

Oleh itu, beliau berharap rakyat tidak mengambil serius perkara yang dibangkitkan parti-parti pembangkang sekiranya mahu janji kerajaan untuk membangunkan Sabah ditunaikan.

Sementara itu, Musa menyarankan peniaga Melayu mengadakan perkongsian pintar dengan peniaga bukan Melayu bagi memajukan lagi perniagaan mereka.

"Yang penting dalam mengadakan perkongsian pintar ialah kita belajar daripada satu sama lain. Kalau bangsa Cina boleh berjaya, Melayu pun boleh berjaya. Kita sama-sama boleh berjaya," katanya.

No comments: