Wednesday, October 29, 2008

UMNO perlu berani perjuang hala tuju

Parti sahabat UMNO dalam Barisan Nasional (BN) seperti MCA dan Gerakan sedang menghadapi pemilihan pemimpin baru parti masing-masing dan sudah menyatakan dasar perjuangan dan hala tuju parti pasca Pilihan Raya Umum Ke-12 Mac 2008, supaya terus relevan dengan kehendak semasa dan permintaan akar umbi.

Namun, dalam kerangka itu UMNO yang akan menghadapi mesyuarat agungnya yang juga mempunyai pemilihan pucuk pimpinan peringkat tertingginya tidak menyatakan agenda perjuangannya yang terbaru.

Datuk Chua Jui Meng yang mahukan MCA terus kekal sebagai rakan UMNO kerana sama-sama menubuhkan BN, tetapi menggesa Dasar Ekonomi Baru (DEB) dimansuhkan dan digantikan dengan dasar baru yang lebih relevan bagi membentuk sebuah bangsa Malaysia yang padu.

Gerakan pula melalui Pemangku Presidennya, Tan Sri Dr. Koh Tsu Koon yang menang jawatan Presiden tanpa bertanding, beberapa kali membuat kenyataan bahawa akar umbi parti itu mahukan Gerakan keluar daripada BN.

Dalam satu kejadian lain seorang wanita di Sabah Yong Lee Hua @ Piang Lin, 78 yang diberikan kad pengenalan merah daripada biru oleh Jabatan Pendaftaran Negara, telah dimanfaatkan oleh Timbalan Presiden Parti UPKO dengan mengugut untuk keluar BN, jika jabatan itu gagal menyelesaikan kes wanita berkenaan!

Begitulah juga kes Exco Selongor, Teresa Kok yang begitu cepat dibebaskan daripada tahanan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) kerana tekanan bertubi-tubi yang dilakukan oleh DAP dan bantuan antarabangsa.

Pengamat politik menyifatkan senario ini berlaku kerana kekuatan UMNO dan BN tidak begitu kuat yang menyebabkan satu persatu perkara timbul untuk melemahkan lagi kerajaan sedia ada.

Relevan

Lebih 50 tahun kerajaan BN memerintah tidak pernah dikatakan mengamalkan racist (perkauman) dan ia kini dilaung-laung secara berterusan untuk menyatakan parti itu tidak lagi relevan, kerana sepatutnya negara ini mengamalkan 'Malaysian Malaysia'.

Sesiapa sahaja ahli UMNO yang bercakap mengenai kepentingan Melayu akan dikatakan perkauman, apa lagi membela DEB, sedangkan dasar yang diasaskan Allahyarham Tun Abdul Razak itu telah menyatakan dengan jelas matlamatnya adalah untuk membela sesiapa sahaja yang miskin, tidak kira agama atau keturunan.

Tun Razak dan tentunya anak beliau juga kini cukup memahami bahawa jika ada satu kaum yang tertindas dalam negara ini, akan menyebabkan perpaduan akan terjejas dan dengan itu negara berada dalam keadaan lemah, manakala strategi kedua untuk menyusun masyarakat supaya semua kaum dapat menikmati kek ekonomi dengan adil.

Oleh sebab kerajaan yang bertulang belakangkan UMNO ditiup angin propaganda sebagai perkauman, maka ramai menjadi begitu takut untuk bercakap mengenai kepentingan kaum Melayu dan bumiputera.

Sedangkan jika banyak kaum Cina menyatakan DEB sebagai dasar yang memberi keutamaan kepada kaum Melayu, orang Melayu juga boleh marah-marah kerana ekonomi dalam pelbagai sektor dikuasai oleh hanya satu kaum sahaja, waima padi yang menjadi tradisi orang Melayu mengusahakannya, tetapi pengilang beras dan penentu harga beras tidak lagi boleh ditentukan oleh pak tani di kampung.

Sehingga habis mesyuarat cawangan UMNO dan tiba peringkat mesyuarat bahagian bermula esok hingga 9 November depan, belum lagi kedengaran ada cawangan yang bercakap mengenai agenda perjuangan dan cadangan untuk meletakkan martabat Melayu sesuai dengan nama negara ini 'Malaysia'.

Masih ada harapan untuk orang Melayu untuk bercakap dan mencadangkan beberapa idea untuk memajukan kaum Melayu terutamanya dalam aspek ekonomi.

No comments: