Wednesday, October 29, 2008

Tan Lian Hoe diminta jelas kenyataan berbaur perkauman

KUALA LUMPUR: Timbalan Menteri Penerangan, Datuk Tan Lian Hoe hari ini diminta memberikan penjelasan berhubung kenyataannya yang menyentuh isu perkauman pada Persidangan Perwakilan Wanita dan Pemuda Gerakan 10 Oktober lalu.

Ketika sesi soal jawab lisan Dewan Rakyat, Tan yang juga Ketua Wanita Gerakan diminta menjelaskan kenyataannya yang menyentuh mengenai asal usul masyarakat di negara ini oleh Salahuddin Ayob (PAS-Kubang Kerian) sewaktu mengemukakan soalan tambahan.

Bagaimanapun, Tan berkata, beliau menganggap isu tersebut telah selesai dan enggan mengulas lanjut di dalam Dewan.

Jawapan itu bagaimanapun menimbulkan rasa tidak puas hati Datuk Mohamed Aziz (BN-Sri Gading) yang tetap mahukan Tan memberi penjelasan terhadap kenyataan kontroversinya itu.

Situasi Dewan menjadi tegang apabila Tian Chua (PKR-Batu) bangun dan meminta Mohamed supaya duduk kerana soalan yang dikemukakannya itu tiada kaitan dengan soalan asal kepada Kementerian Penerangan.

Hal itu kemudiannya mengundang kemarahan Mohamed dengan berkata: "Apa duduk? Soal bangsa saya tak akan duduk."

Tan kemudian menjawab dengan berkata, beliau akan memberikan penjelasan kepada mana-mana Ahli Parlimen yang datang berjumpa dengannya.

"Saya ingat saya akan jelaskan dengan lebih lanjut jika ada Ahli-ahli Yang Berhormat yang datang berjumpa dengan saya," katanya.

Jawapan Tan itu sekali lagi mengundang rasa tidak puas hati Mohamed.

"Mengapa kami perlu pergi berjumpa kamu? Kamu yang perlu datang jumpa kami untuk jelaskan perkara sebenar," kata Mohamed dengan tegas.

Pertikaman lidah itu kemudiannya ditegur oleh Yang Dipertua Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia yang meminta ahli-ahli Dewan mengikut peraturan mesyuarat.

"Ikutlah peraturan mesyuarat. Menteri jawab sahaja apa yang disoalkan oleh Kubang Kerian (Salahuddin) kecuali saya jemput yang lain itu untuk berikan soalan," katanya.

No comments: