Wednesday, October 29, 2008

Tidak tepat pada masanya

KUALA LUMPUR 29 Okt. - Biro Ekonomi Pergerakan Pemuda UMNO menyifatkan desakan MCA untuk memansuhkan pemilikan 30 peratus ekuiti bumiputera dalam syarikat senaraian awam sebagai cadangan yang tidak tepat pada masanya.

Pengerusinya, Datuk Reezal Merican Naina Merican menegaskan, tidak wujud keperluan yang sangat mendesak agar perkara-perkara asas seperti itu dibincangkan dalam waktu terdekat.

Beliau berkata, ucapan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengenai keperluan liberalisasi persaingan tidak disambut dengan semangat yang betul oleh rakan-rakan parti komponen Barisan Nasional (BN).

''Keperluan bumiputera bersedia untuk bersaing secara terbuka tidak bermakna suatu pendekatan yang melampau dan 'ad-hoc' boleh dilaksanakan dalam masa ini,'' katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Kelmarin, Naib Presiden MCA, Datuk Liow Tiong Lai meminta kerajaan menghapuskan syarat pemilikan 30 peratus ekuiti bumiputera dalam syarikat-syarikat senaraian awam bagi memastikan ia terus bersaing.

Tiong Lai berkata, elemen penting dalam pertumbuhan ekonomi negara kini adalah daya saing yang kuat bagi membolehkan negara berhadapan dengan kesan buruk ekonomi dunia.

No comments: