Wednesday, October 29, 2008

Tiga sasaran pulih Melayu P.P

PULAU PINANG 20 Okt. – Tiga sasaran diletakkan oleh UMNO Bahagian Tanjong untuk memulihkan keadaan dan keupayaan orang Melayu Pulau Pinang agar terus bersaing dengan kaum lain di negeri ini khususnya di kawasan bandar.

Ketua UMNO Bahagian Tanjong, Datuk Ahmad Ibnihajar berkata, tiga sasaran yang difokuskan itu ialah pendidikan, peluang perniagaan dan pemilikan rumah mampu milik di kawasan-kawasan berprofil tinggi.

Katanya, sebagai suara orang Melayu di Tanjong, beliau telah memperjuangkan hak-hak untuk orang Melayu sejak sekian lama malah dalam Perhimpunan Agung UMNO 2004 telah dibangkit tentang Melayu terpinggir.

Namun katanya, apabila dibangkitkan hal-hal berkaitan orang Melayu, beliau ditegur dan dikecam sedangkan apa yang diperjuangkan itu adalah kebaikan untuk kaum yang semakin lama semakin terpinggir di Pulau Pinang.

“Kenapa orang Melayu yang majoriti 42 peratus di Pulau Pinang masih dikawal oleh kaum minoriti?

“Sebab utama ialah kegagalan pemimpin untuk membantu menyediakan peluang yang sepatutnya dinikmati oleh kaum Melayu selain dinafikan hak masing-masing,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini.

Menurut Ahmad, usaha berterusan pihaknya telah membawa kepada kejayaan untuk orang Melayu di Tanjong apabila berjaya menubuhkan Yayasan Pendidikan dan Kebajikan selain berjaya membeli sebuah premis di kawasan berprofil tinggi dengan nilai RM1.5 juta.

Katanya, keputusan UMNO untuk membeli premis itu adalah sebagai sokongan untuk orang Melayu agar dapat bersaing dengan kaum lain di Pulau Pinang selain khususnya dalam bidang pendidikan selepas tertubuhnya yayasan tersebut.

Ujarnya, UMNO Tanjong bukan hanya berjuang untuk orang Tanjong sahaja, malah seluruh penduduk di Pulau Pinang turut diperjuangkan nasib mereka.

“Sebagai contoh usaha berterusan UMNO Tanjong telah berjaya membawa hasil apabila ada sekolah yang sebelum ini tidak pernah mencatat sebarang keputusan A di dalam Ujian Penilaian Sekolah Rendah, berjaya mencatatkan keputusan memberangsangkan,” katanya.

Ini kerana, katanya, hasil usaha UMNO Tanjong yang memujuk dan membawa beberapa syarikat berkaitan kerajaan untuk mengambil sekolah-sekolah di Pulau Pinang untuk dijadikan anak angkat di dalam Program Pintar mereka.

Penubuhan Yayasan Pelaburan Hartanah Bumiputera juga katanya, dilihat sebagai salah satu langkah untuk membantu dan menyokong orang Melayu berniaga.

No comments: