Wednesday, October 29, 2008

Melayu, bumiputera perlu bersatu

KUALA LUMPUR 21 Okt. – Orang Melayu dan bumiputera di negara ini yang berlainan fahaman politik digesa bersatu melindungi hak-hak mereka yang terkandung di dalam Artikel 152 dan 153 Perlembagaan Persekutuan.

Gesaan itu disampaikan oleh bekas Panglima Angkatan Tentera, Jeneral (B) Tun Ibrahim Ismail pada majlis perasmian laman web Perkasa di Kelab Sultan Sulaiman di sini hari ini.

Tun Ibrahim merupakan ahli kehormat Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa).

Sementara itu, pada sidang akhbar selepas majlis itu, Presiden Perkasa, Datuk Ibrahim Ali berkata, saranan Tun Ibrahim itu perlu dipandang serius, selari perkembangan terkini politik tanah air dengan pelbagai pihak mempersoalkan hak ketuanan Melayu dan bumiputera.

‘‘Pandangan beliau penting kerana beberapa pertubuhan seperti Hindraf bagi kaum India dan Dong Jiao Zong serta Suqiu untuk kaum Cina menuntut dan memperjuangkan hak masing-masing.

‘‘Justeru, Perkasa yang ditubuhkan September lalu berjuang untuk kaum Melayu dan bumiputera pula agar hak- hak dalam Perlembagaan Persekutuan dipelihara, seterusnya memastikan keharmonian negara.

“Tetapi, apa yang perlu saya tekankan ialah Perkasa bukannya pertubuhan yang bersifat perkauman dan saya harap ia difahami dan diterima semua pihak,” katanya.

No comments: