Wednesday, October 29, 2008

Konsep kesamarataan tidak sesuai diamalkan

KUALA LUMPUR 21 Okt. - Konsep kesamarataan yang dituntut oleh kaum bukan Melayu masih tidak sesuai untuk diamalkan di negara ini kerana kaum Melayu dan bumiputra masih jauh ketinggalan.

Naib Canselor Universiti Teknologi Mara (UiTM), Prof. Datuk Seri Dr. Ibrahim Abu Shah (gambar) berkata, jika dilihat dari aspek pegangan ekuiti secara individu, orang Melayu sebenarnya hanya memegang tiga peratus sahaja.

Katanya, pencapaian ekuiti bumiputera yang dikatakan sebanyak 18 peratus itu adalah satu petunjuk kasar bagi statistik pemilikan aset yang tidak zahir iaitu pemilikan saham syarikat yang tersenarai di Bursa Kuala Lumpur.

''Orang Melayu sebenarnya miskin, nilai kekayaan terkumpul sejak dahulu hingga sekarang masih menunjukkan jurang yang luas antara kaum.

''Bangunan-bangunan pencakar langit, perniagaan-perniagaan besar dimiliki oleh kaum bukan Melayu, malah senarai tujuh orang terkaya di Malaysia juga bukan orang Melayu. Adakah konsep kesamarataan ini adil," soalnya.

Beliau berkata demikian semasa menyampaikan kertas kerja pada Kongres Kebangsaan Masa Depan Melayu anjuran Pertubuhan Profesional Melayu di Wisma Sejarah di sini hari ini.

Kongres itu diadakan bagi menyatupadukan Melayu dan memastikan keterjaminan kuasa politik mereka di samping merangka strategi pembangunannya

Ibrahim berkata, indeks gini iaitu indeks untuk mengukur pendapatan dan pemilikan harta antara kaum menunjukkan Melayu berada pada tahap 0.45.

Katanya, ia adalah bukti nyata yang menunjukkan Melayu itu masih miskin dan jauh ketinggalan.

''Indeks gini yang hampir kepada sifar menggambarkan jurang yang kecil, manakala indeks yang hampir kepada 1.0 menunjukkan jurang yang luas," jelasnya.

Beliau menambah, bagaimana hendak mencapai konsep kesamarataan dalam keadaan sebegini. Kadar kemiskinan antara kaum juga masih menunjukkan bahawa orang Melayu adalah yang paling tinggi kedudukannya.

Sehubungan itu, beliau berkata, untuk mempercepatkan pencapaian tahap keserasian yang sesuai, sasaran agihan peluang-peluang masa hadapan dicadang mengikut nisbah taburan populasi yang pada masa kini berada pada 65 peratus bumiputera 35 peratus bukan bumiputera.

"Pada masa yang sama, bumiputera perlu dilatih untuk menanam sikap kuat bekerja dan berusaha kerana dengan cara itu, keharmonian itu juga boleh tercapai dengan lebih pantas," ujarnya.

No comments: