Wednesday, October 29, 2008

Low: Pemuda Umno Selangor serah memorandum bantahan

SHAH ALAM: Pergerakan Pemuda Umno Selangor hari ini menyerahkan memorandum bantahan kepada pihak istana bagi mendesak Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim mengambil perhatian serius terhadap perasaan tidak puas hati berikutan isu pelantikan pemangku Pengurus Besar Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS). Memorandum bantahan itu diserahkan kepada juruiring Sultan Selangor Komander Ahmad Ramli Kardi di Istana Bukit Kayangan di sini pada 5.05 petang ini oleh Ketua Pemuda Umno Selangor, Abdul Shukor Idrus untuk perhatian Sultan Sharafuddin Idris Shah.

Antara lain, kandungan memorandum itu mendesak supaya Menteri Besar tidak ingkar perintah Duli Tuanku yang tidak memperkenankan pemberian jawatan tinggi dan penting kerajaan negeri Selangor kepada bangsa asing, melainkan kepada orang Melayu yang beragama Islam.

Pergerakan itu juga menolak sekeras-kerasnya pelantikan Timbalan Pengurus Korporat dan Akaun PKNS Low Siew Moi sebagai pemangku Pengurus Besar PKNS selepas tempoh persaraan beliau (Low) dilanjutkan setahun oleh Menteri Besar.

Pemuda Umno Selangor juga menyelar tindakan Abdul Khalid yang didakwa biadap kerana memecah tradisi dan mengetepikan kemampuan orang Melayu menerajui tampuk tertinggi pengurusan dan pentadbiran PKNS yang ditubuhkan sejak 1964.

Tindakan Abdul Khalid itu didakwa melukakan perasaan dan maruah orang Melayu dengan tekad kerajaan Selangor berusaha mencari modal mega berjumlah RM10 juta untuk membaiki dan membangunkan sekolah-sekolah Jenis Kebangsaan Cina dan Tamil sedangkan Sekolah Agama Rakyat masih banyak belum terbela sepenuhnya.

No comments: