Wednesday, October 29, 2008

Tambah naib canselor bukan bumiputera

KUALA LUMPUR 19 Okt. - MCA meminta kerajaan melantik lebih banyak bukan bumiputera berkaliber dan berpengalaman untuk menjadi naib canselor di institusi pengajian tinggi awam (IPTA).

Perkara itu merupakan salah satu daripada tujuh resolusi yang diluluskan secara sebulat suara pada hari terakhir Perhimpunan Agung Tahunan MCA Ke-55 di Wisma MCA di sini hari ini.

Menurut resolusi pendidikan itu, langkah melantik bukan bumiputera menjadi naib canselor adalah supaya nilai majmuk dapat diterapkan di IPTA.

Langkah itu juga diyakini dapat mempertingkatkan prestasi universiti berkenaan secara keseluruhan.

Dalam pada itu, dalam resolusi berkaitan hal-ehwal kerajaan, parti itu menyarankan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dipinda supaya ia tidak disalahgunakan.

Parti itu juga mahu supaya diwujudkan satu sistem yang berkesan bagi memantau penggunaan akta berkenaan serta menjamin bahawa ia hanya digunakan dalam kes-kes membabitkan pengganas dan elemen subversif.

Sementara itu, dalam resolusi membabitkan kebebasan beragama, parti itu menegaskan undang-undang syariah tidak boleh diguna pakai ke atas masyarakat bukan Islam.

Sehubungan itu, ia mahu supaya Perlembagaan Persekutuan yang menjamin hak kebebasan beragama rakyat dipertahankan.

No comments: