Wednesday, October 29, 2008

Melayu tidak pernah minta hak bukan bumiputera

MCA melalui naib presidennya, Datuk Liow Tiong Lai meminta kerajaan menghapuskan syarat pemilikan 30 peratus ekuiti bumiputra dalam syarikat-syarikat senaraian awam bagi memastikan ia terus bersaing. Ini adalah satu lagi suara sumbang daripada MCA yang menyentuh hati masyarakat bumiputera di negara ini.

Apa lagi yang mereka mahu supaya masyarakat Cina kembali menyokong parti itu yang kalah teruk dalam pilihan raya umum Mac lepas.

Masyarakat bumiputera khususnya orang Melayu tidak pernah pun menyentuh dan meminta orang Cina memberikan hak mereka kepada bumiputera. Perhatikan sahaja ratusan ribu syarikat milik persendirian dan sendirian berhad milik seratus peratus orang Cina di negara ini yang berkembang maju dan langsung tidak dipersoalkan oleh orang Melayu.

Kita tidak perlu meneliti rekod Pendaftar Syarikat (RoC) mengenai ekuiti masyarakat Cina di negara ini. Cuba kita lihat sekeliling dengan memandu kereta dan melawat ke serata bandar besar dan kecil di seluruh Malaysia, lihat siapa yang pemilik perniagaan dan kekayaan di negara ini.

Dengan ini saya pinta kerajaan supaya tidak tunduk dengan permintaan MCA kerana hanya mahu popular di hati masyarakat Cina. Ekuiti 30 peratus dalam syarikat awam adalah tidak seberapa jika dilihat dalam konteks ekuiti saham keseluruhannya. Ini adalah satu cara kerajaan meningkatkan ekonomi bumiputera setaraf dengan kaum bukan bumiputera.

Bagi sesebuah syarikat untuk berdaya maju ia bukan kerana ekuiti pemegang sahamnya tetapi adalah dari segi pengurusannya. Pihak pengurusan mesti mematuhi etika pengurusan yang baik bagi memajukan syarikat.

Contoh terbaik ialah apa yang berlaku dalam krisis kewangan Amerika Syarikat sekarang. Syarikat-syarikat yang besar seperti Lehman Brothers, AIG, Bear Sterns dan Merrill Lynch pun boleh tumbang walaupun mengamalkan pasaran bebas.

Walaupun bumiputera memegang ekuiti 30 peratus, pihak pengurusannya masih lagi dipegang oleh kaum bukan bumiputera. Bumiputera adalah pemegang saham yang pasif. Pernahkah orang Melayu bertanya berapa ramaikah kaum bumiputera yang memegang jawatan pengurusan di syarikat-syarikat seperti Resort World, Sunway, IOI Berhad, Public Bank dan banyak lagi.

Di syarikat berkaitan kerajaan (GLC) pula kaum bumiputera lebih kelihatan memegang jawatan tertinggi dalam syarikat. Pernahkah orang Melayu bertanya, berapa ramaikah kaum bumiputera memegang jawatan pengurusan pada peringkat pertengahan.

Sebagai seorang yang pernah bekerja dalam syarikat GLC yang terbesar di negara ini, saya tidak merasakan bahawa saya memegang jawatan kanan dalam syarikat itu kerana status saya seorang bumiputera.

Bumiputera sepatutnya mendapat jawatan yang lebih kerana ekuiti syarikat-syarikat GLC dipegang oleh majoritinya bumiputera seperti Permodalan Nasional Berhad, Tabung Haji, Lembaga Tabung Angkatan Tentera dan beberapa institusi yang lain. Tetapi pihak pengurusan tidak pula menyisihkan kaum bukan bumiputera dalam syarikat-syarikat GLC.

Saya cadangkan MCA pergi membuat lawatan ke syarikat-syarikat GLC untuk mengetahui keadaan sebenar. Kalaupun peratusannya lebih, ia adalah di peringkat bawahan seperti kerani dan pengawal keselamatan.

Sepatutnya syarikat-syarikat awam bukan GLC yang ekuitinya 30 peratus dipegang oleh bumiputera, pihak pengurusannya harus juga mengandungi 30 peratus kaum bumiputera. Tetapi ini tidak pun berlaku.

Lebih banyak syarikat awam bukan GLC yang tersenarai di Bursa Malaysia berbanding dengan syarikat-syarikat GLC. Kaum bumiputera tidaklah setamak itu dan menuntut haknya. Kaum bumiputera telah banyak bertolak ansur.

Saya minta MCA tidak mengungkit perkara-perkara yang telah pun dipersetujui dalam Dasar Ekonomi Baru sebaliknya bekerjasama memperbaikinya. Kesan buruk ekonomi dunia bukannya daripada polisi pegangan ekuiti sesebuah syarikat, sebaliknya adalah daripada manusia-manusia yang tamak.

Dengan ini saya minta pucuk pimpinan negara supaya tidak tunduk dengan tekanan dan ugutan daripada mana-mana pihak. Semua masyarakat di negara ini berhak menikmati kekayaan dengan saksama.

Jika kerajaan tunduk dengan permintaan ini, saya percaya negara akan kembali seperti sebelum merdeka di mana sektor ekonomi akan dimonopoli oleh satu kaum sahaja.

No comments: