Wednesday, October 29, 2008

Khalid pertahan pelantikan

SHAH ALAM 28 Okt. - Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim tetap mempertahankan pelantikan Low Siew Moi sebagai Pemangku Pengurus Besar Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) walaupun menerima bantahan pelbagai pihak.

Beliau berkata, keputusan tersebut bersifat sementara dan Siew Moi sendiri telah bersetuju mengenai kedudukannya itu sehinggalah pengganti jawatan berkenaan diisi oleh calon bumiputera dari kalangan profesional.

Abdul Khalid mendakwa beliau tidak faham apabila ada pihak tidak berpuas hati dengan tindakan kerajaan negeri melantik Siew Moi untuk memangku jawatan itu berbanding memikirkan PKNS didakwa hilang berbilion ringgit.

"Kita mesti memandang berat, marah tukar orang tapi tak marah hilang berbilion ringgit. Kalau ada pendirian berbeza sama ada memilih bumiputera kemudian bagi beratus juta ringgit, atau memilih orang Melayu tetapi hilang berbilion ringgit," katanya kepada pemberita selepas persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) di sini hari ini.

Dalam pada itu, Abdul Khalid memberitahu Siew Moi bersedia membantu mencari pengganti yang sesuai untuk jawatan itu.

Malah katanya, Siew Moi yang sudah 35 tahun berkhidmat di PKNS dilihat sudah sebati dengan PKNS dan sanggup untuk membangunkan syarikat itu.

"Beliau sudah 35 tahun berkhidmat dengan PKNS dan pegang jawatan akaun yang mana beliau sudah biasa dengannya.

"Ini fakta dan pelantikan beliau adalah satu yang logik kerana difikirkan baik untuk PKNS dalam tempoh peralihan ini," katanya.

Katanya: "Jika kita ambil orang baru dari luar sebagai pemangku jawatan ini, ia mungkin satu perkara yang aneh.''

No comments: