Wednesday, October 29, 2008

Sokong kuota bumiputera dinaikkan 50%


ALOR STAR 12 Okt. - WEHDAH, sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang menyokong keputusan Kerajaan Kedah menaikkan kuota perumahan bumiputera kepada 50 peratus, meminta Kerajaan Pusat mengemukakan fakta apabila meminta kerajaan negeri memperkenalkan sistem atau dasar perumahan yang realisitik dan seimbang.

Pengerusi WEHDAH, Mohd. Azmi Abdul Hamid berkata, kerajaan Kedah membuat keputusan betul apabila menaikkan kuota itu daripada 30 kepada 50 peratus bagi mengimbangi polarisasi kaum, berkuat kuasa 1 September lepas.

Berdasarkan pecahan kaum, bumiputera Kedah berjumlah kira-kira 1.5 juta dan bukan bumiputera 400,000 orang, kuota 50 peratus adalah wajar, katanya, kepada pemberita di sini, hari ini.

Dalam lawatannya ke Kedah Jumaat lepas, Najib berkata, dasar perumahan haruslah mengambil kira masalah pemaju dan bukan sekadar memperkenal tetapi menyukarkan pelaksanaannya.

Menteri Besar itu pula menyifatkan dasar tersebut adalah wajar kerana majoriti rakyat Kedah adalah kaum bumiputera.

Bagaimanapun dasar itu ditentang oleh Persatuan Pemaju Perumahan dan Hartanah yang menyifatkan, sebagai menyukarkan pemaju perumahan dan mahukan sistem kuota sedia ada iaitu 30 peratus untuk bumiputera dikekalkan.

Mohd. Azmi, yang juga Presiden Teras Pengupayaan Melayu (TERAS) mencadangkan penubuhan sekretariat 'Baitul Salim' atau Perumahan Sejahtera bagi memantau aktiviti industri perumahan bagi mencapai matlamat rancangan kerajaan.

Mohd. Azmi turut meminta kerajaan negeri mengawasi dan mengehadkan penjualan hartanah terutama rumah kos tinggi kepada warga asing di Langkawi di bawah program Malaysia My 2nd Home supaya masyarakat tempatan tidak terpinggir dalam tempoh masa panjang.

Pada majlis itu, beliau menyerahkan memorandum mengandungi 23 perkara menyokong keputusan kerajaan negeri kepada Setiausaha Politik Menteri Besar, Sanusi Mohd. Noor untuk disampaikan kepada Azizan.

No comments: