Wednesday, October 29, 2008

Kerjasama kaum lebih penting

PUTRAJAYA 29 Okt. - Kerjasama pelbagai kaum untuk menghadapi cabaran ekonomi global adalah lebih penting daripada soal pemilikan ekuiti dalam syarikat awam, kata Naib Presiden MCA, Datuk Liow Tiong Lai.

Menurutnya, daripada berbincang mengenai soal pengagihan ekuiti antara pelbagai kaum, negara ini sepatutnya lebih menitikberatkan perkara mengenai daya saing negara dalam arena ekonomi global yang mencabar.

‘‘Pada hari Deepavali, mereka (pemberita) tanya saya mengenai kenyataan Timbalan Perdana Menteri mengenai Dasar Ekonomi Baru (DEB), saya pun jawab bahawa MCA mengalu-alukan kenyataan itu dan berpandangan positif dengan usaha kerajaan untuk meningkatkan prestasi ekonomi negara.

‘‘Lepas itu ada wartawan tanya mengenai soal ekuiti dan saya menjawab bahawa ekuiti itu bukannya penting tetapi apa yang lebih penting ialah kerjasama antara kaum, bergabung tenaga untuk meningkatkan produktiviti dan daya persaingan negara.

‘‘Adalah tidak bermakna (untuk bercakap mengenai pengagihan ekuiti) jika negara tengah menghadapi cabaran ekonomi yang besar,” katanya.

Beliau mengulas laporan Utusan Malaysia baru-baru ini mengenai permintaan MCA supaya kerajaan menghapuskan syarat pemilikan 30 peratus ekuiti bumiputera dalam syarikat-syarikat senaraian awam bagi memastikan ia terus bersaing.

No comments: