Wednesday, October 29, 2008

Jangan ikut rentak pembangkang

KUALA LUMPUR 28 Okt. - Para pemimpin UMNO mengingatkan parti komponen Barisan Nasional (BN) supaya tidak terikut-ikut dengan rentak parti pembangkang yang sengaja mahu menyentuh hak Melayu dan bumiputera demi kepentingan masing-masing.

Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam berkata, semua parti komponen BN sepatutnya memikirkan cara untuk menambah kekuatan ekonomi dan bukannya berebut-rebut mengenai kuota sedia ada.

"Saya ingatkan apabila ada kepimpinan baru dalam MCA, akan lahir idea baru untuk menambah pendapatan ekonomi negara dan tidak lagi membangkitkan isu lapuk berkaitan Dasar Ekonomi Baru (DEB)," katanya.

Beliau berkata demikian ketika mengulas cadangan Naib Presiden MCA, Datuk Liow Tiong Lai semalam yang meminta kerajaan menarik balik syarat pemilikan 30 peratus ekuiti bumiputera dalam syarikat senaraian awam.

Tiong Lai berkata, merit atau daya saing sesebuah syarikat itu yang perlu diberikan keutamaan dan bukannya persoalan berkaitan ekuiti bumiputera.

Ketua Pergerakan Pemuda UMNO, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, permintaan MCA itu disifatkan sebagai cubaan untuk meraih populariti daripada ahli parti itu sendiri.

"Mereka hendak meluahkan perasaan dan menjadi popular dengan niat mahu memperjuangkan nasib ahli.

"Pemimpin parti komponen juga sedang mencari perhatian untuk peralihan kepimpinan parti masing-masing. Bagaimanapun, parti itu harus jelas mengenai isu itu dan harus melihat pandangan semua pihak," katanya.

Ahli Majlis Tertinggi (MT) UMNO, Datuk Seri Mohamad Khaled Nordin pula berkata, MCA perlu lebih prihatin dengan kepentingan kaum bumiputera dalam ekonomi negara dan bukan mengeluarkan kenyataan bersifat 'cakap-cakap politik' semata- mata.

"MCA sebagai parti memerintah adalah sebahagian daripada kerajaan yang mentadbir semua kaum termasuk bumiputera di negara ini.

"Adakah MCA akan berpuas hati jika kaum bumiputera mendapat kadar ekuiti yang lebih rendah berbanding 30 peratus sekarang?" katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Khaled yang juga Menteri Pengajian Tinggi berkata, MCA perlu mencadangkan satu kadar yang baru jika parti itu mahu kadar 30 peratus bumiputera dalam pemilikan ekuiti syarikat awam dimansuhkan.

Pendapat yang sama turut dilontarkan oleh seorang lagi ahli MT, Datuk Shahrir Abdul Samad yang menegaskan, perkara itu sepatutnya dikemukakan oleh Tiong Lai pada perbincangan dengan pemimpin tertinggi BN.

"Tidak sewajarnya hal sensitif ini dibincangkan secara terbuka kerana ia menyentuh perasaan orang Melayu dan bumiputera,'' katanya.

Menurut beliau, masih ada ruang kepada MCA untuk mengemukakan apa juga cadangan tetapi biarlah ia dibincangkan dulu dengan pemimpin tertinggi BN.

Sementara itu, Naib Ketua Pergerakan Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin berkata, Tiong Lai menyalah tafsir kenyataan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang mahu DEB diganti secara beransur-ansur.

Menurut beliau, Najib dengan jelas menyatakan unsur-unsur DEB boleh dihapuskan apabila bumiputera sudah mempunyai daya saing dan tidak lagi memerlukan bantuan daripada kerajaan.

"Justeru, cadangan Tiong Lai akan merumitkan lagi usaha untuk memastikan bumiputera lebih berdaya saing dalam bidang ekonomi,'' katanya.

Pengerusi Biro Ekonomi Pemuda UMNO, Datuk Reezal Marican Naina Marican berkata, cadangan itu tidak kena pada masanya dan tidak harus diperkatakan pada masa ini.

"Dalam suasana ekonomi yang sukar fokus kita lebih wajar tertumpu kepada usaha mencari ruang ekonomi baru.

"Aliran pemikiran 'mansuh dan ketepi' apa yang menjadi asas selama ini, mestilah dibuat dengan semangat dan dalam masa yang betul. Kita amat berharap, agar kenyataan seperti ini tidak dibuat secara membuta tuli dan semberono," katanya.

Sementara itu, Exco Pergerakan Pemuda UMNO, Datuk Idris Haron berkata, walaupun bumiputera diperuntukkan ekuiti tersebut, kaum Cina dan India turut diberi hak pemilikan yang sama rata dalam sesuatu syarikat awam berkenaan.

Menurutnya, melalui pelaksanaan itu, semua kaum tidak pernah dinafikan hak mereka dan turut menikmati pelbagai kemudahan daripadanya.

"Biarpun bertujuan mengangkat taraf ekonomi bumiputera agar sama dengan kaum-kaum lain, hakikatnya, pemilihan hak sama rata dengan kaum lain tetap diutamakan,'' katanya.

Exco Puteri UMNO, Nolee Ashilin Radzi berkata, syarat tersebut tidak wajar dibatalkan kerana ia sudah terkandung dalam Wawasan 2020 yang mana negara mengimpikan rakyat bersaing secara saksama dan boleh berdikari.

"Itu sebenarnya terkandung dalam Wawasan 2020 di mana kita mengimpikan sebuah negara yang rakyatnya boleh bersaing secara saksama dan boleh berdikari tanpa 'tongkat'," katanya.

Beliau berkata, pada hari ini bangsa Melayu secara umumnya belum mampu bersaing dan memerlukan sokongan kerajaan untuk terus maju dalam ekonomi.

No comments: