Tuesday, July 29, 2008

Umno-PAS selalu berjumpa tapi tidak formal

PETALING JAYA: Umno tidak mempunyai sebarang masalah jika pemimpin PAS mahu bertemu mereka bagi membincangkan pelbagai perkara untuk kepentingan politik dan rakyat.

Ketua Penerangan Umno, Tan Sri Muhammad Muhd Taib, berkata, Umno bersifat terbuka dan tidak ada masalah untuk berjumpa sesiapa sahaja daripada mana-mana parti termasuk daripada parti pembangkang.

“Kita di Umno terbuka dan kita tidak ada masalah untuk berjumpa sesiapa pun,” katanya ketika dihubungi mStar Online, hari ini.

Ketika ditanya sama ada Umno pernah mengadakan perbincangan dengan PAS bagi menerokai kerjasama masa depan seperti yang didakwa Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dalam pertemuan dengan Harakah, 8 Julai lalu, Muhammad berkata, perjumpaan dan perbincangan antara pemimpin kedua-dua parti itu memang selalu berlaku tetapi bukanlah secara formal.

“Kalau secara rasmi, memang tidak ada, tetapi jika tidak formal, memang selalu seperti di Parlimen dan kunjungan ke rumah kerana ada di antara kami yang berkawan sejak dari sekolah dan universiti.

“Kami tidak ada masalah untuk duduk dan makan minum bersama sambil membincangkan pelbagai isu,” katanya.

Beliau berkata, Umno dan PAS perlu bekerjasama untuk mempertahankan politik Melayu di negara ini.

“Politik di Malaysia seharusnya bertunjangkan kaum Melayu kerana ini tanah air asal kita.

“Justeru, kita daripada Umno dan PAS perlu bekerjasama untuk mempertahankan politik Melayu di tanah air,” katanya

Berhubung kenyataan Abdul Hadi yang pertemuan mereka memberi penekanan kepada kepentingan Islam supaya Umno berubah, Muhammad berkata, pembangunan yang dilaksanakan Umno di bawah Barisan Nasional (BN) pada masa ini sememangnya berteraskan prinsip Islam.

“Jika beliau kata yang kita tidak menekankan Islam, itu pandangan beliau.

“Pada saya, kita sudah adakan pelbagai kemudahan seperti membangunkan infrastruktur, merancang ekonomi, mewujudkan sistem pendidikan yang baik, menganjurkan masyarakat mempelajari sains dan teknologi dan mewujudkan keluarga bahagia.

“Dalam penanaman padi contohnya, kita wujudkan sistem perparitan dan saliran yang baik dan institusi perbankan dan insuran termasuk perbankan Islam, itu semua adalah tuntutan Islam.

“Islam itu luas, bukan hanya setakat membaca Quran sahaja,” katanya.

No comments: