Tuesday, July 29, 2008

'Parti tidak minat bertemu DAP'


SAMPAI MAKLUMAT: Ong menyampaikan ucapan pada mesyuarat agung tahunan pemilihan perwakilan MCA Bahagian Tapah, di Pusat Komuniti Kampung Baru Pahang, semalam.



TAPAH: MCA tidak berminat mengadakan pertemuan dengan DAP kerana tidak mempunyai keperluan berbuat demikian, sebaliknya lebih mementingkan perbincangan sesama parti komponen dalam usaha mengukuhkan Barisan Nasional (BN).

Setiausaha Agung MCA, Datuk Seri Ong Ka Chuan, berkata pihaknya tidak bercadang mengadakan pertemuan dengan DAP seperti yang dilakukan Umno dan Pas kerana ada banyak agenda lain termasuk memenangi semula hati rakyat dalam pilihan raya akan datang.

"Saya tidak fikir perlu mengadakan pertemuan dengan DAP kerana yang lebih penting ialah perbincangan antara parti komponen untuk memperkukuh BN. Itu lebih baik daripada mengadakan perbincangan dengan parti lawan," katanya kepada pemberita selepas mesyuarat agung tahunan pemilihan perwakilan MCA Bahagian Tapah, di Pusat Komuniti Kampung Baru Pahang, di sini, semalam.


Seramai 15 perwakilan Bahagian Tapah terpilih ke mesyuarat agung tahunan MCA pusat bagi pencalonan dan pemilihan pucuk pimpinan parti pada 18 Oktober ini.

Beliau berkata demikian mengulas kenyataan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad yang mencadangkan pertemuan Umno dan Pas perlu membabitkan parti komponen BN lain termasuk MCA.

Ong yang juga Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan berkata, ahli MCA tidak perlu sangsi dengan pertemuan itu kerana ia tidak menjejaskan kepentingan parti komponen lain dalam BN.

"Pertemuan Umno dan Pas bukan perkara yang perlu dibimbangkan kerana ia sudah dilakukan sebelum ini. Sebagai parti memang menjadi hak Umno melakukan pertemuan itu selagi perbincangan tidak menjejaskan parti komponen BN lain yang berbilang kaum.

"Apa yang penting, Umno sudah berjanji memberi penjelasan hasil pertemuan itu dalam mesyuarat Umno akan datang. Jika tidak membabitkan kita (MCA) pun tiada masalah," katanya.

Ong berkata, pihaknya mengalu-alukan penjelasan rundingan itu untuk mengelak kebimbangan kerana latar belakang Pas yang mempunyai aspirasi bercanggah dengan kepentingan aspirasi BN.

"Tiba-tiba Pas boleh berbincang dengan Umno. Kandungan perbincangan perlu diperjelas kepada komponen lain kerana boleh menimbulkan rasa tidak yakin di kalangan ahli BN. Jika ia diperjelaskan adalah lebih baik," katanya yang mengharapkan setiap ahli BN menunjukkan perpaduan kental tanpa perlu mengesyaki antara satu sama lain.

No comments: