Tuesday, July 29, 2008

Penyokong bukan Islam bimbang hasil muzakarah PAS-Umno

KOTA BAHARU: Kelab Penyokong PAS Kebangsaan berkata langkah parti itu mengadakan muzakarah dengan Umno akan menimbulkan kebimbangan di kalangan anggota akar umbi dan penyokong bukan Islam parti itu.

Sambil menegaskan muzakarah dengan Umno adalah sesuatu yang tidak akan menguntungkan PAS, pengerusi kelab itu, Hu Pang Chaw, berkata sokongan terutamanya daripada masyarakat bukan Melayu terhadap PAS mungkin terhakis.

"Kemenangan PAS dalam Pilihan Raya Umum ke-12 lepas bukan sahaja kerana pengundi Melayu, tetapi juga sokongan pengundi bukan Melayu, faktor ini perlu diambil kira," katanya dalam satu kenyataan di sini, hari ini.
Katanya Umno kini menghadapi kemelut dalaman dan penyokong tidak mahu PAS dijadikan perangkap untuk membina semula kekuatan Umno.

Hu bersetuju dengan pandangan Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat bahawa PAS perlu belajar daripada pengalaman lepas apabila kerjasama dengan Umno hanya akan menghakis kekuatan PAS.
Ketua Angkatan Muda Keadilan Kelantan, Wan Khairul Ihsan Wan Muhammad, berkata muzakarah dengan PAS menunjukkan Umno dan Barisan Nasional (BN) kini semakin terdesak.

"Kita bimbang Umno menggunakan muzakarah untuk melemahkan Pakatan Rakyat dan dalam masa yang sama menutup kelemahan dalam parti mereka," katanya

No comments: