Tuesday, July 29, 2008

Pemuda Umno, PAS Johor bantah forum Artikel 11

JOHOR BAHRU: Pemuda Umno Johor dan PAS negeri meminta polis dan Jabatan Agama Islam Johor (JAIJ) membatalkan penganjuran forum awam bagi membincangkan perkara mengenai Artikel 11 Perlembagaan Persekutuan yang dijadualkan berlangsung di sebuah hotel di sini pada 22 Julai.

Ketua Pemuda Umno Bahagian Johor Baharu Khalid Mohamad berkata penganjuran forum yang bertujuan membincangkan perkara-perkara yang sensitif kepada umat Islam diperlu dihalang kerana ia berpotensi menimbulkan kekacauan.

"Kami minta polis Johor memantau penganjuran forum tersebut. Umat Islam dalam negeri merasa tercabar dengan penganjuran forum ini, yang mempunyai niat buruk terhadap agama dan umat Islam. Kami bantah sekeras-kerasnya penganjuran forum itu," katanya kepada Bernama di sini hari ini.

Beliau yang juga Pengerusi Biro Antarabangsa Pemuda Umno Johor turut menggambarkan kumpulan penganjur forum tersebut sebagai "pelampau" dan meminta agar polis tidak mengeluarkan permit penganjuran forum yang dijadualkan berlangsung dari 9 pagi hingga 1 tengah hari, 22 Julai itu.

Artikel 11 Perlembagaan Persekutuan merujuk kepada hak kebebasan setiap orang untuk beragama, dan antara yang dijangka berucap pada forum bertajuk 'Federal Constitution - Protection For All' (Perlembagaan Persekutuan: Perlindungan buat Semua) itu termasuk Prof Shad Salem Faruqi dan Malik Imtiaz Sarwar.

Sementara itu Ketua Penerangan Badan Perhubungan PAS Johor Mazlan Aliman berkata pihaknya akan membuat laporan polis esok meminta pihak berkuasa membatalkan penganjuran forum awam tersebut.

Menurutnya, penganjuran forum Artikel 11 itu perlu dibatalkan kerana ia mempunyai agenda tersirat untuk memburuk-burukkan agama Islam dan meletakkan Undang-undang Syariah di bawah Undang-undang Sivil.

"Tindakan membuat laporan polis serta kepada Jabatan Agama Islam Johor itu merupakan suatu tindakan diplomasi dari pihak kita. Jika penganjur masih enggan membatalkannya, kita beri amaran, akan bertindak lebih agresif," katanya.

Sementara itu Ketua Penolong Pengarah (Penguatkuasaan) JAIJ Yosree Ikhsan yang dihubungi pula berkata pihaknya tidak mempunyai sebarang maklumat tentang penganjuran forum kontroversi itu.

"Jika kita terima aduan rasmi dari mana-mana pihak, JAIJ akan menyiasatnya," katanya.

No comments: