Tuesday, July 29, 2008

Mohamad Khir akui jumpa pemimpin Pas

 

SHAH ALAM: Bekas Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Dr Mohamad Khir Toyo mendedahkan pernah mengadakan pertemuan dengan pemimpin Pas untuk membentuk kerjasama selepas Barisan Nasional (BN) kalah di negeri itu pada pilihan raya umum lalu.

Pada pertemuan itu, beliau mencadangkan jawatan Menteri Besar diberikan kepada pemimpin Pas jika kerjasama membentuk kerajaan negeri Pas-Umno dicapai.

"Inisiatif ini saya mulakan di Selangor sebaik berakhir pilihan raya umum. Saya sudah mencadangkan agar diadakan satu kerjasama antara Pas dan BN di Selangor," katanya dalam blognya www.drkhir.com, semalam.


Ketika dihubungi, Dr Mohamad Khir, berkata perbincangan berlanjutan selama empat hari bertujuan mewujudkan kerjasama untuk mentadbir negeri itu tetapi tidak berjaya kerana ada pengaruh luar.

Dr Mohamad Khir berkata, beliau turut mempertemukan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dengan pemimpin tertinggi Pas serta mencadangkan jawatan Timbalan Menteri Besar, selain empat kerusi Exco diberikan kepada Pas.

Beliau berkata, persetujuan sudah hampir dicapai, tetapi Pas mahu mengadakan perbincangan dalaman dengan pemimpin lain dalam parti itu, tetapi tidak menyatakan pemimpin Pas ditemui.

Namun, Dr Mohamad Khir menafikan perbincangan itu adalah usaha terdesak Umno untuk terus berkuasa di Selangor.

Sementara itu, Timbalan Pesuruhjaya Pas Selangor, Khalid Abdul Samad mengakui Pas setuju mengadakan pertemuan itu untuk mengikut rentak Umno ketika itu.

No comments: