Tuesday, July 29, 2008

Komponen BN bidas Karpal

Umno jumpa Pas tak timbul soal perkauman

KUALA LUMPUR: Parti komponen Barisan Nasional (BN) semalam membidas Pengerusi DAP, Karpal Singh yang menyelar langkah Pas mengadakan satu lagi pusingan rundingan dengan Umno 'atas nama perpaduan Melayu' dan bersifat perkauman.

Mereka menyatakan kepercayaan kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi yang melakukan semua perkara demi kebaikan negara tanpa mengetepikan mana-mana kaum.


Ketua Penerangan Umno, Tan Sri Muhammad Muhd Taib, berkata Karpal sepatutnya menyambut baik sebarang bentuk rundingan di kalangan pemimpin Melayu yang akan membawa kebaikan untuk semua.

"Jika wujud persefahaman dan tidak banyak percanggahan atas perkara-perkara pokok, itu adalah baik.

"Kemudian boleh memberi fokus kepada membangunkan ummah daripada tidak habis-habis menumpukan kepada isu-isu asas," katanya ketika dihubungi semalam.

Semalam, Karpal yang juga Ahli Parlimen Bukit Gelugor dilaporkan menyelar langkah Pas mengadakan satu lagi pusingan rundingan dengan Umno dan menyifatkan langkah Pas bersifat perkauman tidak sejajar dengan dasar DAP dan Pakatan Rakyat.



Naib Presiden Umno, Datuk Seri Mohd Ali Rustam, berkata DAP tidak harus marah kepada Pas kerana orang Melayu boleh dan perlu bertemu membincangkan hal agama Islam.

"Kenapa DAP nak marahkan Pas... yang dibincangkan hal agama Islam, bukan yang berkaitan DAP," katanya.

Ketua Penerangan MIC, Datuk M Saravanan, berkata bagi MIC, tidak timbul soal perkauman kerana percaya dengan kepemimpinan Perdana Menteri yang melakukan semua perkara demi kebaikan negara tanpa mengetepikan kaum lain.

Naib Presiden MCA, Datuk Donald Lim Siang Chai, berkata rakyat di negara tidak harus menganggap pertemuan Umno dan Pas sebagai satu bentuk perkauman, dan mengelakkan syak wasangka bagi menjaga kepentingan semua kaum.

Katanya, Karpal tidak seharusnya mengeluarkan kenyataan yang menganggap rundingan antara Umno dan Pas 'atas nama perpaduan Melayu' bersifat perkauman.

Sementara itu, Ketua Pemuda Gerakan. Datuk Mah Siew Keong mahu Presiden Umno, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi supaya mengadakan mesyuarat tergempar Majlis Tertinggi BN bagi membincangkan soal penggabungan Umno dan Pas.

No comments: