Tuesday, July 29, 2008

Muzakarah Umno-Pas bela nasib Melayu

CADANGAN mengadakan muzakarah Umno-Pas memberi nafas baru yang melegakan banyak pihak walaupun ada segelintir pihak dalam Pas sendiri meragui keikhlasan Umno berbuat demikian demi mengeratkan perpaduan Melayu dan keutuhan agama Islam di bumi tercinta ini.

Kita harus memberi ruang kepada Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Aziz Nik Mat menyatakan pengalamannya berurusan dengan Umno pada era 70-an dulu sehingga Pas disingkirkan daripada Barisan Nasioan (BN). Kita harus menghormati kebimbangan yang diutarakan beliau dan juga peringatan Menteri Besar Kelantan itu bahawa jika Pas tidak berhati-hati, tidak mustahil Pas akan terjerat buat kali kedua.

Kita juga harus mendengar pandangan Khalid Samad, Ahli Parlimen Shah Alam, antara wakil Pas yang ditugaskan majlis syura bertemu Perdana Menteri selepas pilihan raya umum lalu untuk berbincang mengenai perpaduan Melayu dan Islam. Khalid yang terkenal dengan sifat berterus terangnya pasti mempunyai sebab tersendiri mengapa Pas perlu menghentikan muzakarah dengan Umno.


Kita juga harus menghormati pandangan jauh Presiden, Timbalan Presiden, Ketua Pemuda, Majlis Syura, Dewan Ulama, Dewan Pemuda dan Muslimat Pas Pusat serta Pesuruhjaya Pas Negeri yang merestui idea muzakarah Pas-Umno bagi mencari titik pertemuan dan persamaan demi memartabat-kan kembali kedudukan agama Islam yang kian tercabar di negara sendiri dan juga hak keistimewaan Melayu yang kian terhakis.

Islam sebenarnya agama yang menganjurkan konsep bermaaf-maafan dan melupakan sengketa lama. Apa gunanya kita menyimpan dendam lama dan menimbulkan syak wasangka sesama Islam. Episod Pas disingkir dulu adalah kisah silam wajar dijadikan iktibar. Kisah itu sebenarnya mematangkan Umno dan Pas untuk tidak mengulanginya ibarat kata pepatah lama 'yang baik dijadikan teladan, yang buruk dijadikan sempadan'.

Pemimpin Umno bertukar ganti. Senario politik, sosial, ekonomi dan lain-lain juga jauh berubah. Walaupun luka sudah hilang dan parut masih kelihatan, kehidupan dengan iltizam dan semangat baru, ketulusan untuk mendokong konsep ukhuwah Islamiah harus kita utamakan melebihi kepentingan peribadi, keperitan pengalaman lampau, kepentingan kelompok dan parti serta pelbagai kepentingan lain boleh membantut usaha murni perpaduan Melayu di Malaysia.

Sebab itulah rakyat terbanyak mengalu-alukan muzakarah dua parti Islam terbesar ini walaupun di kalangan rakyat Melayu ternyata mempunyai pelbagai latar belakang keluarga, pendapatan isi rumah, tahap pendidikan Islam yang berbeza.

Mengapakah majoriti Melayu kita berbangga dengan muzakarah ini? Sebabnya kerana di Tanah Melayu inilah saja bumi tempat Melayu Islam berpijak, bernaung dan menjalani kehidupan sejak berkurun lalu dan yang akan datang. Jika Melayu tidak bersatu dan Islam tidak dite-gakkan, maka tidak mustahil ketuanan Melayu dan Islam akan pupus ditelan masa.

Nasib Melayu perlu dibela pemimpin dan orang Melayu sendiri. Mana mungkin kaum lain akan memperjuangkan nasib orang Melayu. Lihatlah di Singapura, Afrika Selatan dan beberapa negara lain, minoriti Melayu ibarat melukut di tepi gantang. Jangan sampai kita melukut di tanah air sendiri kerana sekali kita hilang kuasa dan ketuanan Melayu, maka amat sukar kita mendapatkannya semula.

Kita kena percaya kepada kepemimpinan Melayu dan Islam yang ada di Malaysia sekarang. Saya menyanjung tinggi usaha muzakarah yang dijayakan Perdana Menteri dan pimpinan tertinggi Pas dan marilah kita berdoa semoga ia akan menjadi titik tolak perpaduan Melayu Islam yang tulen, kental dan berterusan sampai bila-bila. Buang yang keruh dan ambil yang jernih

No comments: