Tuesday, July 29, 2008

Abdullah buka jalan selesai masalah: Hadi

 IPOH: Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, berkata Umno di bawah pimpinan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi telah 'membuka jalan' kepada parti itu untuk mengemukakan pandangan atau masalah terutama membabitkan kerajaan negeri yang diperintah Pas.

"Ini satu anjakan yang berlaku kepada Perdana Menteri ...membuka peluang kepada kita untuk mengemukakan masalah yang menjadi perkara yang perlu diselesaikan kepada kerajaan.

"Bagaimanapun tiada muzakarah perbincangan dengan Umno, yang ada hanya muqabalah. Ia tidak sama dengan muzakarah kerana muzakarah ada aspek debat," katanya selepas merasmikan Konvensyen Pas Perak Ke-13 di sini semalam.


Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas isu pertemuan tiga kali antara pimpinan Pas diketuai beliau; Timbalannya, Nasharuddin Md Isa serta Setiausaha Agung, Datuk Kamaruddin Jaafar, dengan Abdullah yang dilaporkan bagi membincangkan isu membabitkan perpaduan orang Melayu dan Islam di negara ini.

Abdul Hadi berkata, sama ada muqabalah itu akan diteruskan pada masa akan datang atau tidak adalah tertakluk kepada keadaan selain akan dinilai dalam mesyuarat Jawatankuasa Kerja Pas Pusat yang akan datang.

Beliau bagaimanapun menegaskan parti itu tidak akan bergabung dengan Umno atau menyertai Barisan Nasional (BN) ekoran pertemuan itu.

Abdul Hadi juga menafikan berlaku perpecahan atau perbalahan dalam parti itu berikutan muqabalah berkenaan kerana pimpinan Pas pusat termasuk Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, sendiri mengetahui tidak berlaku muzakarah dengan Umno atau BN.

Ditanya sama ada perte-muan itu membuatkan Pakatan Rakyat tergugat, beliau berkata: "Itu kena tanya parti berkenaan. Jangan tanya saya, saya tidak tahu apa yang ada dalam hatinya.

"Tetapi saya maklum kebimbangan parti itu berhubung pertemuan Umno-Pas," katanya.

No comments: