Tuesday, July 29, 2008

Muzakarah Umno-Pas dimensi baru tingkat kerjasama kaum, keselamatan: Shafie

KUALA LUMPUR: Kementerian Perpaduan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan percaya muzakarah Umno-Pas boleh membawa dimensi baru ke arah perpaduan tulen orang Melayu dan Islam.

Menterinya, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal, berkata muzakarah itu langkah positif dalam banyak sudut, walaupun kedua-dua parti berbeza ideologi.

"Jadi, mengapa tidak pertemuan ini (muzakarah Umno-Pas) dijadikan landasan menyelesaikan segala masalah yang timbul. Saya percaya semua pihak setuju dan mengalu-alukan muzakarah ini kerana ia bukan berunsur politik," katanya selepas merasmikan Kongres Majlis Arkib Antarabangsa (ICA) Ke-16 di sini, semalam.


Mohd Shafie berkata, jika wujud perpaduan kuat di kalangan orang Melayu dan kekuatan Islam, ia akan menjadi contoh kepada kaum lain di negara ini.

"Perpaduan dan agama adalah perkara penting dan jika tidak ditangani dengan baik, boleh menjejaskan keselamatan negara," katanya.

Ditanya muzakarah itu boleh menjuruskan Pas menyertai semula BN dan bekerjasama dengan Umno berdasarkan sejarah parti itu pernah bersama BN sebelum ini, Mohd Shafie berkata, semuanya tidak mustahil.

"Kalau langkah diambil membolehkan pertemuan diadakan dan membawa perpaduan Melayu dan Islam, sejarah juga terbukti (Pas pernah menjadi sebahagian BN)... kenapa tidak," katanya.

Ditanya beliau mendapat sokongan padu ahli Umno Sabah untuk bertanding jawatan naib presiden pada pemilihan parti Disember ini, beliau percaya ada sokongan, tetapi perlu bekerja keras.

"Saya hanya menawarkan diri, tak bermakna apabila kita umum (untuk bertanding) orang akan terima. Secara peribadi saya menghubungi rakan dan ketua bahagian, merayu (sokongan) itu saja," katanya.

Ditanya kemungkinan Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Aman turut bertanding jawatan sama: beliau berkata: "Itu hak dia. Di Johor pun sampai empat orang tanding (jawatan naib presiden), tak salah," katanya.

No comments: