Tuesday, July 29, 2008

Perbincangan cakupi soal agama, kepentingan rakyat keseluruhan: Shahrir

GEORGETOWN: Muzakarah antara pemimpin Pas dan Umno tidak harus dilihat dari sudut perkauman yang sempit, kata Ahli Majlis Tertinggi Umno, Datuk Shahrir Abdul Samad.

Beliau yang juga Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, berkata muzakarah tidak wajar dilihat dalam konteks Melayu saja, tetapi turut mencakupi hal lain seperti agama.

Beliau berkata, ia juga tidak membelakangkan konsep pelbagai kaum, apatah lagi Umno adalah parti utama dalam Barisan Nasional (BN) yang mendukung kepentingan semua kaum.


Katanya, sebarang dakwaan yang mengatakan muzakarah itu bertujuan membela kepentingan satu kaum saja tidak tepat dan pandangan berkenaan bersifat perkauman.

"Kenapa apabila pemimpin Melayu jumpa pemimpin Melayu dianggap perkauman? Tapi bila pemimpin kaum lain jumpa pemimpin sama kaum tidak dianggap perkauman. Jadi, jangan berfikir secara perkauman," katanya selepas merasmikan Seminar Kebangsaan Pendidikan Pengguna Berkesan Untuk Guru Penasihat Kelab Pengguna Sekolah Menengah di Bayan Lepas dekat sini, semalam.

Shahrir diminta mengulas kenyataan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng, yang meminta sebarang pertemuan pemimpin parti perlu membincangkan kepentingan rakyat keseluruhan, bukan kaum tertentu.

Sambil meminta orang ramai tidak membuat reaksi berlebihan berkaitan muzakarah itu, Shahrir berkata, semua pihak bebas mengadakan pertemuan bagi menyatakan pandangan demi kebaikan rakyat dan negara.

Katanya, Umno juga tiada halangan jika DAP mahu mengadakan perbincangan dengan Pas kerana parti itu sentiasa berpegang kepada prinsip demokrasi.

"Ini soal muzakarah untuk kepentingan rakyat. Bukan hanya sekelompok rakyat. Kita bincang macam-macam, jadi tuduhan pertemuan itu berasaskan semangat perkauman tidak wajar," katanya.

Terdahulu, Shahrir berkata, perbelanjaan sambutan Hari Pengguna anjuran kementeriannya minggu ini, kurang RM2 juta berbanding RM5 juta, tahun lalu.

Beliau berkata, ia selaras langkah penjimatan dengan mengutamakan perbincangan tokoh kepenggunaan berbanding upacara perasmian.

No comments: