Tuesday, July 29, 2008

Pas letak harapan positif

Siri pertemuan dengan Umno mampu perkasa bangsa Melayu, Islam

KUALA LUMPUR: Pas mengakui meletakkan harapan yang positif terhadap perkembangan seterusnya menerusi siri pertemuan susulan antara parti itu dengan Umno bagi membincangkan pelbagai isu berkaitan kepentingan Islam serta Melayu.

Sumber Pas berkata, parti itu berharap akan ada keputusan yang boleh memberi kebaikan kepada Islam dan perpaduan Melayu, tetapi bergantung kepada Umno sejauh mana untuk melihat perjumpaan itu secara positif.


Katanya, Pas setuju bertemu Umno atas dasar mencari titik persefahaman berasaskan kepentingan agama dan perpaduan Melayu.

"Yang jelas Majlis Syura sudah bersetuju pertemuan susulan diadakan dengan Umno bagi membincangkan isu berkaitan Islam dan kepentingan Melayu. Persetujuan itu juga berdasarkan keputusan yang dibuat pada 23 April lalu," katanya kepada Berita Harian di sini, semalam.

Menurut sumber itu, Majlis Syura Ulama Pas juga dijangka memberi penerangan dan taklimat kepada Jawatankuasa Tertinggi Pas Pusat sempena mesyuarat jawatankuasa itu akhir bulan ini di Ibu Pejabat Pas Pusat, di sini.

Katanya, penjelasan itu penting berikutan parti itu juga akan mengadakan muktamarnya di Ipoh selama lima hari mulai 13 Ogos ini.

"Isu pertemuan pemimpin tertinggi Pas dengan Umno dijangka menjadi antara topik utama dibahas pada muktamar itu," katanya.

Sementara itu, Setiausaha Akhbar kepada Presiden Pas, Roslan Shahir Mohd Shahir mengakui parti itu akan mengadakan satu siri penerangan pada peringkat akar umbi berkaitan perjumpaan Umno-Pas itu.

Katanya, ahli akar umbi perlu diberi penjelasan supaya mereka memahami perkembangan sebenar yang berlaku.

Ditanya Pas akan menubuhkan jawatankuasa khas pertemuan dengan Umno, beliau berkata, Majlis Syura Ulama memutuskan tiga pemimpin Pas, iaitu Presidenya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang; Timbalan Presidennya, Nasharudin Mat Isa serta Setiausaha Agung, Datuk Kamaruddin Jaafar menerajui perbincangan atau muqabalah dengan Umno.

"Tiga pemimpin itu boleh mengadakan perjumpaan secara bersama atau berasingan dengan pemimpin Umno jika ada keperluan," katanya ketika dihubungi, semalam.

Ditanya bila pertemuan susulan dengan Umno akan diadakan, beliau berkata berdasarkan keputusan yang dipersetujui Majlis Syura di Kota Bharu, Rabu lalu, ia boleh diadakan bila-bila masa dari sekarang.

"Jika ada keperluan tidak mustahil pertemuan susulan dengan Umno akan diadakan dalam masa terdekat," katanya.

No comments: