Tuesday, July 29, 2008

Muzakarah perlu diteruskan demi kepentingan ummah

PEKAN: Muzakarah antara Umno dan Pas perlu diteruskan dengan skop yang lebih luas tidak terhad kepada perkara yang sudah dibincangkan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi sebelum ini.

Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, berkata perbincangan secara teliti berhubung perkara lain yang wajar dibincangkan antara Umno dan Pas, elok dilakukan dengan niat mahu memastikan perpaduan kaum di negara ini menjadi bertambah baik.


Beliau berkata, istilah bagi pertemuan itu sama ada muzakarah atau muqabalah tidak penting, asalkan majlis berkenaan membolehkan dua pihak berbincang dan mencari kata sepakat dalam beberapa isu untuk membantu kepentingan ummah.

"Muzakarah ini elok diteruskan bukan saja perbincangan yang sudah dibuat Perdana Menteri, tetapi jika Pas setuju, kita boleh perluaskan perbincangan lebih terperinci apa-apa perkara yang wajar dibincangkan.

"Ini penting atas niat dan hasrat kita mencari keputusan yang boleh membantu kepentingan ummah, selain menentukan perpaduan kaum di negara ini bertambah baik," katanya.

Beliau berkata demikian selepas menyampaikan sumbangan wang ihsan kepada kumpulan terakhir 1,224 mangsa banjir di daerah Pekan Disember tahun lalu, membabitkan peruntukan RM863,200, di sini semalam.

Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dalam laporan akhbar semalam berkata, Pas bersedia meneruskan muzakarah dengan Umno jika ia dapat memberi kebaikan kepada rakyat dan agama.

Sementara itu, Najib yang juga Pengerusi Jawatankuasa Bantuan Bencana Pusat, berkata RM3.47 juta wang ihsan sudah diagihkan kepada semua 3,834 mangsa banjir di daerah ini.

Kelewatan kumpulan terakhir menerima bantuan itu katanya, disebabkan maklumat paras air memasuki rumah mangsa, perlu diteliti dengan pengesahan penghulu dan ketua kampung.

No comments: