Tuesday, July 29, 2008

Kenyataan DAP bersikap anti-Pas

KOTA BHARU: Kelab Penyokong Pas Kebangsaan yang mewakili hampir 10,000 ahli bukan Islam seluruh negara menyifatkan DAP sebagai sebuah parti yang tidak matang walaupun sudah 42 tahun ditubuhkan kerana membuat kenyataan seolah-olah mencabar Pas keluar daripada Pakatan Rakyat.

Pengerusinya, Hu Pang Chaw, berkata sejak bersama dalam Pakatan Rakyat, DAP sering menunjukkan sikap anti-Pas menerusi pelbagai kenyataan yang tidak munasabah, termasuk menentang penubuhan negara Islam, sedangkan Pas tidak pernah menghentam ideologi parti itu.

"Kenyataan DAP yang meminta Pakatan Rakyat mengkaji semula keanggotaan Pas adalah komen yang tidak matang. Sekarang ini pun, dia memang anti-Pas sedangkan Pas tak pernah pun hentam DAP walaupun ia mempunyai ideologi berbeza," katanya ketika dihubungi, di sini, semalam.


Beliau mengulas kenyataan Pengerusi DAP, Karpal Singh kelmarin yang mahu keanggotaan Pas dalam Pakatan Rakyat dikaji semula secara serius berikutan isu kerjasama antara Pas dan Umno termasuk rundingan bagi membentuk kerajaan campuran di Selangor.

Karpal juga dilaporkan menyelar langkah Pas mengadakan satu lagi pusingan rundingan dengan Umno ' dan menyifatkan langkah bersifat perkauman oleh Pas itu sebagai tidak sejajar dengan dasar DAP dan Pakatan Rakyat.

No comments: