Sunday, November 23, 2008

Hormati keputusan Shahrizat, kata Muhyiddin






Keputusan Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil untuk bertanding jawatan ketua Wanita Umno harus dihormati kerana ia dibuat berasaskan sokongan ahli pergerakan tersebut, kata Naib Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata

"Saya kira ini mungkin keputusan atas dasar orang kata demokrasi dalam Umno, memberi ruang kepada ahli-ahli wanita untuk putuskan siapa yang lebih layak.

"Yang penting kita tidak mahu apa-apa bentuk yang dianggap boleh menimbulkan perbalahan, perpecahan," katanya selepas menghadiri mesyuarat menteri-menteri Apec di Lima, Peru.

Semalam, Shahrizat yang juga penasihat hal ehwal pembangunan wanita dan sosial kepada perdana menteri, mengumumkan akan bertanding jawatan ketua Wanita.

Manakala penyandangnya, Tan Sri Rafidah Aziz mengeluarkan kenyataan hari ini mengumumkan untuk mempertahankan jawatan itu dalam pemilihan parti Mac depan.

Muhyiddin yang juga menteri perdagangan antarabangsa dan industri berkata pertandingan adalah proses biasa dalam Umno, termasuklah di peringkat tertinggi yang melibatkan lebih daripada satu calon.

Bagaimanapun, Bernama memetik beliau sebagai berkata, calon-alon yang bertanding haruslah mempunyai semangat setia kawan.

Kematangan demokrasi

Mengulas tentang laporan calon timbalan presiden akan disiasat berhubung rasuah, Muhyiddin berkata terserahlah kepada Lembaga Disiplin Umno untuk memutuskan tindakan yang perlu diambil.

"Kalau Lembaga disiplin ini mempunyai bukti siapa yang terima, itu memang diputuskan tindakan boleh diambil pada sesiapa, tidak perlu memilih bulu," katanya.

Sementara itu, Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak menegaskan bahawa proses pemilihan ketua Wanita Umno tidak harus menjejaskan perpaduan dalam pergerakan itu.

"Wanita mesti berikhtisas untuk merapatkan barisan secepat mungkin selepas pemilihan dan ini adalah penting sekali," kata Najib, yang juga Timbalan Presiden Umno, dalam sidang akhbar di Lima, Peru.

Najib yang menghadiri mesyuarat pemimpin Kerjasama Ekonomi Asia Pasifik (Apec) yang akan bermula Sabtu ini, berkata proses pemilihan itu mesti mencerminkan kematangan demokrasi dalam parti.

"Dan cara kita berkempen itu mestilah merupakan kempen yang sihat dan bersih," kata mengulas keputusan Shahrizat bertanding jawatan ketua Wanita Umno.

Najib berkata Wanita Umno mesti meneruskan tanggungjawab dan kerja mereka sebagai tulang belakang kepada parti Umno untuk terus memastikan bahawa Wanita Umno terus kuat dan kukuh.

No comments: