Sunday, November 16, 2008

Gobalakrishnan Bakal Presiden PAS

"Kelab Penyokong PAS (KPP) akan diangkat menjadi satu dewan yang setaraf dengan Dewan Ulama, Dewan Pemuda dan Dewan Muslimat dalam organisasi parti tersebut", kata Pengerusi Lajnah Perpaduan Nasional PAS, Dr Mujahid Yusof Rawa pada 15 November 2008 dalam Malaysiakini.

"Memandangkan bilangan sokongan (mereka) tinggi dan terlibat dengan formal dalam PAS, lebih baik kita buka keahlian dan menjadi sebahagian daripada organisasi PAS," kata Dr Mujahid Yusof Rawa lagi. Ini bermakna keahlian PAS akan dibuka kepada orang Cina dan India sekali. Oleh itu, parti PAS akan menjadi sama seperti PKR yang membuka keahlian kepada semua kaum. Apakah akan ada lagi niat untuk buat sebuah negara Islam?
Jika sudah dibuka kepada semua kaum, semua ahli layak bertanding apa sahaja jawatan tertinggi dalam PAS. Tidak mustahil Gobalakrishan (Ahli Parlimen PKR Padang Serai) boleh menjadi Presiden PAS pada suatu hari nanti. Gobala kini adalah Ketua Kelab Penyokong PAS Kaum India. Namun dalam pilihan raya yang lepas, Gobala mewakili PKR bertanding di Padang Serai, disebabkan PAS belum lagi membuka keahlian kepadanya untuk masuk dalam PAS. Bila sudah menjadi ahli PAS, Gobala layak untuk bertanding jawatan Presiden PAS pada pemilihan akan datang.

PAS sendiri sudah mengiktiraf Gobalakrishan pada 15 Februari 2007, bila melantiknya menjadi Pengerusi Kelab Penyokong PAS Kaum India. Wong Kar Woh (ADUN DAP Canning) yang baru membaca ayat Al-Quran dalam Dewan Undangan Negeri Perak pula dilihat calon yang paling layak untuk memimpin Dewan Pemuda Cina PAS.

Jika cadangan Dr Mujahid ini menjadi kenyataan, maka Gobalakrishnan akan menjadi Pengerusi Dewan India PAS. Sama tarafnya dengan Salahuddin Ayub yang memimpin Dewan Pemuda PAS. Inilah buah tangan kumpulan-kumpulan Erdagon dalam PAS. Kalau PAS sudah jadi begini, rasanya nama Parti Islam Se-Malaysia (PAS) tidak disesuai lagi digunakan. Mungkin perlu ditukar kepada nama yang lain. Ini kerana Gobalakrishnan dan Wong Kar Woh biarpun telah membaca ayat-ayat suci Al-Quran tetapi masih lagi belum memeluk Islam. Biarpun orang PAS mengatakan hidayah akan datang kepada mereka tetapi cuba fikirkan sampai bilakah mereka akan terus mempermainkan ayat-ayat suci Al-Quran? Kumpulan-kumpulan dalam Dewan Ulama PAS wajib melakukan sesuatu untuk membetulkan keadaan ini.

No comments: