Monday, December 1, 2008

Terikut-ikut rentak pembangkang’




KOTA KINABALU– Kenyataan Timbalan Presiden MCA, Datuk Seri Dr. Chua Soi Lek yang menyentuh tentang ketuanan Melayu dianggap boleh memecah belahkan perpaduan kaum di negara ini.

Naib Ketua Puteri UMNO, Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin berkata, Soi Lek jelas terikut-ikut dengan rentak parti pembangkang yang sengaja mencari isu perkauman bagi menarik sokongan.

“Ini kerana isu ketuanan Melayu lebih banyak mengelirukan rakyat dan membangkitkan salah faham. Sebagai ahli politik, beliau sepatutnya memberi kefahaman dan bukan menambah kekusutan,” katanya dalam kenyataan akhbar di sini hari ini.

Rosnah yang juga Ahli Parlimen Papar berkata, adalah tidak wajar isu ketuanan Melayu dibangkitkan kerana ia selama ini tidak pernah menyekat kaum lain daripada hidup dalam keadaan aman dan damai sehingga mampu menguasai pelbagai bidang sama ada perniagaan, pendidikan, sukan dan sebagainya.

Malah katanya, isu ketuanan Melayu juga bukan faktor kemerosotan sokongan rakyat pada Barisan Nasional (BN) kerana keputusan pilihan raya lalu perlu dilihat dalam konteks yang lebih besar.

“Jangan letak kelemahan kepada UMNO semata-mata, semua ahli-ahli komponen BN perlu ada tanggungjawab bersama. Setiakawan antara komponen perlu wujud pada semua keadaan.

“Bukan masa senang sahaja, masa susah kita disalahkan dan perasaan dihiris dengan isu-isu yang sensitif,” katanya.

Beliau berkata, jika benar Soi Lek mahu menjadi ‘hero’ kepada masyarakat Cina, beliau sepatutnya mengemukakan lebih banyak idea membina dan bukan kenyataan bersifat merosakkan perasaan muhibah yang sedia terjalin.

“Perkara itu tidak seharusnya ditimbulkan oleh mana-mana pihak kerana semua rakyat sepatutnya telah sedia maklum mengenai perkara-perkara yang terkandung dalam Perlembagaan Persekutuan.

“Jika terus dibangkitkan ia boleh mencetuskan suasana tidak baik, sekali gus menjejaskan semangat perpaduan antara rakyat berbilang kaum,” ujar beliau.

Katanya, sebagai pemimpin sebuah parti dalam komponen BN, Soi Lek sepatutnya mengelak daripada menimbulkan isu yang mencabar perasaan orang Melayu.

No comments: