Monday, December 1, 2008

Apa matlamat perpecahan melayu Muslim?






SOALAN: Perpecahan politik Melayu Muslim begitu ketara sekali. Di luar dunia politik, tidak kurang juga banyak perpecahan terutama kemunculan beberapa mazhab seperti Syiah dan Wahabi. Apa sebenarnya di sebalik perpecahan ini?

– Haji Shamsul, Kuang, Selangor.

JAWAPAN: Saya kurang berminat untuk bercakap soal perpecahan. Ia di luar kehendak agama. Islam yang selalunya menyeru kita supaya bersatu. Allah SWT mengutuk tabiat sukakan perpecahan kerana perpecahanlah bangsa-bangsa terdahulu mengalami kepupusan. Bersatu teguh bercerai roboh.

Namun Islam menerima adanya kepelbagaian, malah kepelbagaian dalam anutan pun satu perkara yag harus diterima. Oleh sebab itu, Islam menerima toleransi dengan kafir zimmi (mereka yang boleh hidup bersama dengan orang Islam, tidak mengacau dan menceroboh umat Islam), malah hak-hak mereka mesti turut dipertahankan. Dengan orang bukan Islam ini, sikap yang patut diambil seperti di ajarkan oleh al-Quran: “Bagi kamu agama kamu dan bagiku agama aku”. Sama seperti mereka tidak boleh memaksa kita menganut agama mereka, kita juga tidak dibenarkan memaksa mereka menganuti agama Islam.

Berbalik kepada soal perpecahan sesama sendiri, saya pernah bertanya, apa sikap kita terhadap berbagai-bagai mazhab seperti Syiah dan Wahabi kepada salah seorang bekas guru saya. Jawabnya, biarkan Wahabi di Arab Saudi dan Syiah di negara Iran. Malaysia dan alam Melayu tinggalkan kepada anutan dan pemikiran tradisi kita, dalam akidah bermazhabkan Asya‘irah atau pengikut mazhab Imam Asy‘ari dan fekah pula bermazhabkan Imam Shafi‘i. Kita tidak ada masalah dengan mazhab yang kita pegang dan anuti selama ini.

Dalam realiti Malaysia, majoriti penduduk Muslim hanya melebihi 60 peratus atau lebih sedikit. Jika perpecahan berlaku kepada beberapa mazhab lagi, akan memberi kesan kepada survival umat Islam. Peristiwa pahit di Iraq sudah cukup menjadi pengajaran, di mana akhirnya pembunuhan sesama orang Islam yang bermazhab Syiah dan Sunni. Turut terjadi di Pakistan dan di mana sahaja adanya pelbagai pemikiran yang taksub mazhab ini. Di Malaysia pun seperti di beberapa negara Islam Sunni, semacam ada perancangan halus untuk memecah belahkankan umat Islam kepada beberapa mazhab. Ia berlaku di negara-negara Teluk mahu pun di Nigeria atau beberapa negara lain. Di Mesir, larangan menukar mazhab difatwakan oleh para ulama mereka, bimbangkan akan parah lagi perpecahan yang ada.

Walaupun mazhab-mazhab lain merupakan salah satu mazhab dalam Islam, ia lebih cenderung kepada akan muncul perbezaan politik berbanding dengan agama. Oleh sebab mazhab akidah akan melahirkan perbezaan pegangan politik. Kesilapan sesetengah mazhab masih membuka kisah sejarah lama rasa tidak puas hati kepada para sahabat lalu mengecam para sahabat besar dan mengutuk Abu Bakar, Umar dan Uthman, lebih-lebih lagi ‘Aisyah r.a

Revolusi Iran

Kemenangan Khomeini ke atas Shah Iran, misalnya yang menjadi talibarut Amerika memang disukai ramai orang Islam. Tetapi menjadikan kemenangan revolusi Iran itu untuk diekspot ke seluruh dunia Islam patut menjadi perhatian serius umat Islam. Apatah lagi bagi orang Melayu yang sangat jauh dengan budaya Farsi atau mengembalikan keagungan Farsi.

Di sebaliknya, apa pula perlunya ajaran mazhab Hambali dengan pendekatan keras ala Wahabi diperkenalkan di Malaysia? Sedangkan orang Melayu menganuti Islam dengan cara yang lembut dan bersifat kesufian. Wahabi, banyak membidaahkan segala amalan umat Islam yang sedia ada sehingga segala-galanya ditolak daripada tahlil dan qunut, hingga sambutan Maulidur Rasul dan amalan bacaan Yasin. Apakah yang menjadi perkiraa mereka selain daripada golongan taksub, bukan lagi membidaahkan orang lain, hatta sanggup mengkafirkan pula.

Pada hemat saya, suhu perpecahan semakin meningkat apabila ada pula beberapa serpihan pandangan kontra seperti golongan Ahbash yang mengkafirkan pula Wahabi.

Apa yang saya lihat, polemik dan konflik Muslim di Timur Tengah yang tidak pernah aman itu dan cuba dibawa secara yang kurang beradab dan beretika, jauh daripada adab sopan Melayu mula diperkenalkan di sini dan mula pula dapat mempengaruhi, bukan sahaja orang awam tetapi elit Melayu sama ada elit dan elit birokrasi. Apakah ini bukan mejadi satu ancaman untuk masa depan umat Islam di Malaysia?

Sebelum nasi menjadi bubur, semua pihak harus mengambil perhatian. Keadaan yang sama mungkin lebih ketara di Indonesia. Kita dapat fahami di sana kebebasannya lebih luas. Tidak ada kawalan pihak jabatan agama atau pihak berkuasa pentadbiran agama. Apa yang ada suara ulama sebagai NGO sahaja.

Saya tidak pernah berniat atau bersangka buruk kepada mana-mana pihak yang ingin mengembangkan kefahaman mereka. Namun dalam bahasa “fiqh awlawiyyat” atau kefahaman terhadap keutamaan, banyak perkara yang lebih baik menjadi keutamaan umat Islam di Malaysia. Sepatutnya mereka diberi faham Islam secara yang jelas, bukan atas taksub mazhab pemikiran mahu pun taksub mazhab hukum.

Satu masalah para guru agama lepasan luar negara ini, mereka kurang mendalam tentang budaya asal di Alam Melayu. Lalu mencedok sepenuhnya ilmu dan penafsiran daripada guru-guru mereka sama ada di Lebanon, Syria, Mesir, Jordan atau Riyadh, apa lagi di Qum atau Teheran.

Pada tahun awal 70-an, idea-idea islah dan reform gerakan Islam luar negara juga sudah dibawa ke sini, maka tersebarlah idea-idea Hasan al-Banna, Syed Qutub, al-Maududi, Said Hawwa dan sebagainya. Ia adalah idea yang baik, jika dapat ditapis daripada segi pendekatan dan disesuaikan dengan iklim di Malaysia. Namun ramai orang pada satu ketika dulu terperangkap dengan idea- idea itu akhirnya juga mengambil pendekatan ‘megkafirkan’ orang lain setelah membaca tafsir Fi Dzilal al-Quran dan Ma‘alim fi al-Tariq. Saya selalu bertanya, adakah kafir hukum atau kafir politik?

Berbalik kepada pertanyaan di atas, saya menyeru agar kita kembali kepada asal. Kata-kata “kembali kepada al- Quran dan al-Sunnah” tidak harus hanya difahami secara mudah begitu sahaja. Jika difahami secara mudah, ada pelajar salah sebuah universiti bertanya kepada saya, apa perlu kita bermazhab, kerana al-Quran dan al- Sunnah ada di hadapan kita? Saya menjawab mudah, analoginya, apa guna anda menggunakan batang paip di rumah, jika air bersih sudah ada di loji air itu? Kenapa tidak mengambil terus air dari loji di atas bukit sana?

Mazhab masih menjadi penting untuk mendapat kaedah dan metode mengambil hukum dan kefahaman daripada al- Quran dan al-Sunnah. Mereka yang menyeru kepada al-Quran dan al-Sunnah tanpa bermazhab sama seperti mereka yang tidak mahu atau rasa perlu masuk ke sekolah, belajar sendiri untuk dapat ijazah. Mampukah semua orang berbuat demikian? Pada keadaan biasa, masing-masing memerlukan sekolah dan maktab untuk mendaptkan ijazah.

Intelektual

Apa yang merisaukan saya, umat Islam di Malaysia menghadapi krisis kepimpinan, bukan dalam kepimpinan politik sahaja, tetapi kepimpinan intelektual dan ilmu. Ia menjadi lebih parah, jika ilmu dipelajari secara separuh-separuh dan secara berpecah-pecah. Mereka belajar hanya daripada satu perspektif, lalu menghasilkan natijah ilmu yang dangkal.

Ada mereka yang mahir hadis tetapi kurang kefahaman dalam hukum fekah, ada yang alim fekah tetapi jahil hadis, ada yang tahu pemikiran moden yang buta bahasa Arab dan tahu ilmu agama tetapi buta dengan ilmu alat seperti ilmu moden. Jadilah para ilmuan seperti tujuh orang buta yang ingin menafsirkan bentuk seekor gajah. Akhirnya tidak ada yang benar-benar tepat kerana mereka hanya mengambil faham berdasarkan persepsi dan perspektif mereka sahaja.

Di sini peranan komuniti ulama atau badan-badan agama yang seharusnya dapat menyatukan pandangan mereka ini dengan kekerapan mengadakan pertemuan dan perbincangan. Orang awam menjadi keliru dengan keadaan yang ada. Bagaimana orang ramai boleh percaya kepada doktor, kalau doktor sendiri pun sakit? Wallahualam.

No comments: