Monday, December 1, 2008

Lucut gelaran Soi Lek, Mei Fun





KUALA LUMPUR- UMNO Bahagian Cheras mencadangkan agar gelaran Datuk Seri dan Datin Paduka yang dikurniakan kepada Timbalan Presiden MCA, Dr. Chua Soi Lek dan Ketua Wanita MCA, Dr. Chew Mei Fun ditarik balik kerana mereka telah menghina institusi Raja-Raja Melayu.

Ketuanya, Senator Datuk Syed Ali Alhabshe berkata, tindakan itu perlu kerana Soi Lek bersikap biadap dan Mei Fun pula menyokong kenyataan itu secara membabi-buta.

"Mereka sudah menghina Raja-Raja Melayu dan pemimpin UMNO. Kedua-duanya lupa asal-usul nenek moyang. Maka tidak ada faedahnya pelbagai gelaran dianugerahkan kepada mereka," kata beliau dalam kenyataannya di sini hari ini.

Khamis lalu, Soi Lek menyatakan konsep ketuanan Melayu di negara ini tidak lagi relevan dan perlu ditolak rakyat pelbagai kaum khususnya generasi muda.

Kenyataan Mei Fun yang menyusul selepas itu menyatakan bahawa tanah air ini milik semua rakyat dan mereka adalah tuan tanah Malaysia.

Tambah Syed Ali, pengertian ketuanan Melayu adalah luas termasuk fungsi kedudukan Raja-Raja Melayu sebagai tonggak negara dan tidak perlu dipertikaikan.

"Oleh sebab semangat ketuanan Melayu itulah, orang Melayu sanggup bermandi darah mempertahankan tanah airnya daripada dicengkam penjajah Inggeris dan ancaman komunis serta Bintang Tiga yang dianggotai oleh kebanyakannya orang Cina," katanya.

Beliau juga mencabar Presiden MCA, Datuk Seri Ong Tee Kiat supaya mengambil tindakan tegas ke atas kedua-dua pemimpin tersebut kerana sikap mereka sudah melampaui batasan dan tidak menghormati setiakawan Barisan Nasional (BN).

Beliau juga meminta Kementerian Dalam Negeri melihat kenyataan Soi Lek daripada sudut undang-undang kerana secara jelas mempunyai unsur menghasut dan boleh memecah-belahkan perpaduan rakyat.

"Sekarang bukan masa lagi untuk UMNO berlembut kononnya ingin jaga perasaan rakan-rakan BN kerana mereka khususnya MCA tidak pernah pun menghormati para pemimpin Melayu," katanya.

No comments: