Monday, December 1, 2008

Salah menyatakan Malaysia adalah kerajaan Melayu?








KUALA LUMPUR- Presiden MCA, Datuk Seri Ong Tee Keat berkata, adalah salah dan tidak tepat bagi sesiapapun, sama ada di dalam atau di luar parti untuk menyatakan bahawa kerajaan adalah sebuah kerajaan Melayu.

Ong yang juga Menteri Pengangkutan berkata, hakikatnya sejak pembentukan Tanah Melayu dan kemudian Malaysia, kerajaan diwakili oleh pelbagai kaum utama di Semenanjung Malaysia serta kumpulan etnik dari Sabah dan Sarawak.

Beliau berkata, negara ini mencapai kemerdekaan hasil daripada usaha gigih bersepadu rakyat pelbagai kaum dan kejayaan negara hari ini kerana kerjasama antara kaum.

"Dan ini bukannya datang dengan tidak semena-mena. Saya tidak nampak alasan mengapa kami perlu meneruskan polemik usang yang saya anggap hanya akan memberikan kita halangan untuk melaluinya.

"Jadi mengapa kita mesti meletakkan diri kita dalam keadaan sedemikian," katanya kepada pemberita selepas merasmikan program Komuniti Resusitasi Kardiopulmonori (CPR) anjuran St. John Ambulans Malaysia di sini hari ini.

Ong berkata, apa yang penting adalah bergerak ke hadapan dan meningkatkan daya saing negara.

Di REMBAU, Ong berkata, MCA tetap menghormati raja-raja Melayu, Perlembagaan dan Rukun Negara yang selama ini dijunjung oleh parti itu, sampai bila-bila.

Katanya, isu ketuanan Melayu yang dimainkan oleh pemimpin-pemimpin tertentu daripada pelbagai parti politik negara ini hanyalah satu polemik dan isu lapuk.

"Kalau nak dijadikan berita ada sahaja berita, kita masuk web, ada sahaja berita, kritikan yang tajam dan melulu macam-macam. Kalau kita baca semua ini, perasaan kita akan terguris. Isu-isu seperti ini tidak ada kesudahan," katanya kepada pemberita selepas merasmikan upacara pecah tanah dewan Sekolah Jenis Kebangsaan Cina Yuk Hua di sini hari ini.

Setiap masyarakat, katanya, mempunyai kelebihan tersendiri dan menjadi kewajipan setiap kaum di negara ini untuk belajar daripada kelebihan itu.

Dalam konteks ini, perbezaan kaum-kaum di Malaysia adalah untuk saling melengkapi di antara satu sama lain kerana dalam dunia hari ini, perbezaan pendapat di antara mereka akan mengagalkan kemampuan negara untuk bersaing di persada antarabangsa, kata beliau.

No comments: