Monday, December 1, 2008

Apabila UMNO terus menjadi tumpuan










Perkara 1: Kuasa akar umbi SAYA telah dua kali menulis dalam ruangan ini berkaitan kuota dalam pemilihan UMNO dan politik wang yang dikaitkan dengannya. Pertama pada akhir Oktober dan kedua, pertengahan bulan lepas.

Oleh kerana UMNO menjadi parti tulang belakang Barisan Nasional (BN) dan tonggak kerajaan BN sama ada di Pusat mahupun di negeri-negeri yang dikuasainya, maka adalah tidak keterlaluan jika isu terbabit terus diperkatakan. Ia sedikit sebanyak telah mengguris maruah UMNO, maruah orang Melayu walaupun hakikatnya tiada siapa yang tahu secara tepat setakat mana seriusnya. Namun yang jelas, ia menarik minat rakyat sama ada mereka yang berada di dalam UMNO, BN mahupun di luar lingkungan itu.

Ramai pemimpin UMNO mengupas mengenainya; kesemuanya mahu amalan terbabit dihapuskan. Terbaru Naib Presiden UMNO, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang mahukan pemilihan parti itu dibuka kepada kira-kira 100,000 pemimpin cawangan yang menghadiri persidangan bahagian; dan tidak lagi terhad kepada 2,500 perwakilan ke perhimpunan agung sahaja. Ia untuk mengelakkan politik wang kerana sejumlah kecil wakil ke perhimpunan agung sudah tentu mudah terdedah kepada umpan wang.

UMNO sebenarnya mempunyai 191 bahagian dan di bawahnya terdapat lebih 19,200 cawangan. Anggotanya pula kira-kira 3.1 juta.

Berdasarkan struktur tersebut, adalah tidak mustahil jika keseluruhan anggota UMNO membuat keputusan siapa yang mereka mahu menerajui kepimpinan parti mereka. Ini bermakna pemilihan pucuk pimpinan termasuk ahli Majlis Tertinggi wajar diserahkan kepada 3.1 juta ahli UMNO. Jika itu dapat dilaksanakan, sudah tentu tiada seorang pun lagi yang boleh mempertikaikan jika seseorang pemimpin UMNO menegaskan beliau dipilih oleh akar umbi.

Infrastruktur ke arah itu telahpun ada, cuma perlu diperkemaskan sahaja termasuk soal pemantauan kelayakan keanggotaan parti yang diasaskan oleh yuran tahunan RM1.

Memang benar, ia bukan mudah untuk dilaksanakan tetapi UMNO sebenarnya telahpun berupaya untuk berubah ke arah lebih baik. Tebaran kuasa memilih perlu diperluas seboleh mungkin kepada ahli-ahlinya. Perhimpunan agung parti yang dilanjutkan Mac ini mungkin boleh berbuat sesuatu!

Perkara 2: Wanita UMNO dan masyarakatDua minggu lepas, Utusan Online telah membuat dua tinjauan umum berkaitan dengan Pergerakan Wanita UMNO, selaras dengan tumpuan pelbagai pihak terhadap pergerakan itu lebih-lebih lagi kebelakangan ini. Tinjauan umum berdasarkan bancian dalam talian itu dibuka untuk sesiapa sahaja yang melayari Utusan Online. Satu, mengenai kewajaran diadakan pertandingan bagi jawatan nombor satu sayap UMNO tersebut. Bancian kedua pula cuba melihat pandangan awam berhubung dua calon bagi jawatan berkenaan iaitu penyandang, Tan Sri Rafidah Aziz dan pencabarnya, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil. Saya percaya semua pembaca telah mengetahui hasil tinjauan umum tersebut, namun hasilnya kekal sekadar pandangan.

Memang benar, Utusan Online sama sekali tidak berhasrat mengetepikan proses pemilihan dalam Wanita UMNO, yang memberi mandat sebenar kepada perwakilan Wanita untuk memilih ketua mereka. Namun, tiada salahnya jika pandangan orang ramai (dalam konteks ini pembaca Utusan Malaysia) cuba dilihat lebih-lebih lagi setelah pelan peralihan kuasa Wanita UMNO tidak menjadi.

Benar, pemilihan Wanita UMNO tidak boleh disamakan dengan undian AF! Tetapi rasanya, tiada apa yang salah jika pandangan orang ramai cuba dilihat kerana ia sama sekali tidak akan mengikis hak perwakilan Wanita UMNO dalam membuat keputusan mereka kelak. Jangan wujud keraguan akan kematangan dan keupayaan perwakilan Wanita UMNO dalam membuat keputusan. Walaupun, UMNO menjadi hak mutlak ahli-ahlinya, namun apa yang berlaku di dalamnya ia secara langsung atau tidak langsung akan memberi kesan kepada kehidupan orang ramai di negara ini. Ini kerana ia perlu dilihat kepada kedudukannya sebagai tulang belakang BN yang memerintah negara ini.

Lagipun, sama ada wanita UMNO mahupun sayap Pemuda, Puteri atau Putera malahan UMNO induk perlu berani 'menjalar' ke dalam masyarakat terbanyak tanpa mengira anutan politik mereka. Biarlah UMNO relevan kepada sesiapa sahaja di negara ini.

Adalah satu pemikiran songsang jika ada yang berpendirian lebih-lebih lagi dalam Wanita UMNO sendiri bahawa orang di luar Wanita UMNO tidak perlu campur tangan dan mengambil tahu tentang pemilihan pergerakan itu.

UMNO termasuk sayap-sayapnya perlu didekatkan dengan rakyat, seperti mana UMNO mahu rakyat memilih calon-calonnya apabila tiba musim pilihan raya.

No comments: