Monday, December 1, 2008

Modal baru permainan politik PKR







KUALA LUMPUR 30 Nov. - Janji Parti Keadilan Rakyat (PKR) untuk mempertahankan keistimewaan, agama dan bahasa Melayu adalah permainan politik yang menjadi modal baru parti itu untuk meraih sokongan rakyat berketurunan Melayu.

Ketua UMNO Bahagian Pasir Salak, Datuk Tajuddin Abdul Rahman berkata, beliau melihat janji yang disuarakan oleh Presiden PKR, Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail itu sebagai satu strategi untuk memancing minat dan undi orang Melayu yang kini semakin merosot terhadap PKR.

''Modal dia hendak tubuh kerajaan sudah basi, ini modal baru untuk memancing orang Melayu. Pada hakikatnya, PKR bersekongkol dengan DAP dalam menentang Dasar Ekonomi Baru (DEB), bersekongkol dengan pertubuhan haram Hindraf yang mengutuk dan menghina orang Melayu.

''Mereka cuma bermain kata-kata apabila membangkitkan soal keistimewaan orang Melayu. PKR sokong puak- puak ini (DAP dan Hindraf), bagaimana pula dia kata hendak pertahankan Melayu. Ini mainan politik sahaja," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau diminta mengulas kenyataan Dr. Wan Azizah bahawa PKR dan pakatan pembangkang bersedia untuk mengembalikan kekebalan raja-raja berteraskan semangat Raja Berperlembagaan di negara ini bagi menolak tohmahan kononnya PKR cuba menghakis kedaulatan raja-raja, bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dan juga agama Islam.

Dalam ucapan perasmian Kongres Nasional Tahunan PKR semalam, beliau berkata, parti yang bergabung dalam pakatan pembangkang telah menandatangani 'communique bersama', yang menjelaskan komitmen pakatan itu terhadap kedudukan raja-raja Melayu, kedudukan istimewa kaum Melayu, bahasa Melayu dan agama Islam, seperti mana yang terkandung dalam Perlembagaan Persekutuan.

Sementara itu, bekas Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Dr. Mohamad Khir Toyo berkata, beliau melihat janji tersebut sebagai pandangan peribadi Dr. Wan Azizah sahaja.

Katanya, Presiden PKR itu semakin tertekan dan terdesak dengan tindak-tanduk para pemimpinnya yang nyata menjejaskan sokongan orang Melayu terhadap PKR menyebabkan terpaksa menabur janji bagi menarik semula minat mereka.

''PKR tidak akan mampu memperjuangkan agama, kaum dan bahasa Melayu. Apa muslihat mereka? Beliau sedar sokongan Melayu semakin kurang, lalu mereka serba salah dan membuat janji ini," katanya.

Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam berkata, kenyataan Dr. Wan Azizah itu hanyalah cakap-cakap politik orang terdesak yang menyedari pengaruh parti itu semakin menurun di kalangan orang Melayu.

Beliau berkata, janji Presiden PKR itu tidak menunjukkan keikhlasan memandangkan tindakan pemimpin dan ahli PKR tidak menampakkan parti itu membela orang Melayu sebaliknya menunjukkan warna dan tembelang sebenar PKR.

''Mana ada dia perjuangkan hak Melayu. Dalam soal ketuanan Melayu, DEB, papan tanda pelbagai bahasa yang DAP naikkan, kita tidak nampak pembelaan mereka kepada kepentingan Melayu, malah menjadi 'pak turut' DAP pula, itu realitinya," kata beliau.

No comments: