Thursday, April 30, 2009

ISU TKM PULAU PINANG : Lim Guan Eng Bosan dengan Anwar Ibrahim




















Isu pelantikan Timbalan Ketua Menteri 1 masih belum selesai. Pemimpin "sebenar" Parti KeADILan Rakyat (PKR) Datuk Seri Anwar Ibrahim masih "bersandiwara" mengenai nama calon untuk dikemukakan kepada Ketua Menteri Lim Guan Eng.

Saya tertanya-tanya apakah sukar sangat untuk memilih seorang daripada hanya dua orang yang ada kerana "kerusi TKM 1" dikhaskan untuk ADUN PKR yang mewakili orang Melayu. Atau adakah DS Anwar ada perancangan lain dalam muslihat politiknya di Penanti?

Lim Guan Eng sendiri dak naik bosan dengan sikap DS Anwar tetapi dia tidak berani untuk bertindak melaksanakan kuasa budibicarnya selaku Ketua Menteri. Orang mungkin tertanya-tanya siapa yang "berkuasa di Pulau Pinang? DS Anwar atau Guan Eng?

Jawatan TKM tidak diwujudkan melalui peruntukan Perlembagaan Negeri tetapi diadakan atas budibicara Ketua Menteri bermula pada zaman pemerintahan Tun Dr Lim Chong Eu apabila jawatan itu diberi kepada UMNO.

Guan Eng pula menggunakan budibicaranya apabila mewujudkan dua jawatan TKM semata-mata untuk memenuhi congak politik dan untuk memberi tempat kepada PKR dan "wakil" orang Melayu. Sebenarnya, jawatan itu tidaklah penting sangat kerana "kuasa" memerintah terletak di tangan Ketua Menteri dan Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (Exco) .

No comments: